توافق ایران و عراق برای سرمایه گذاری جهت توسعه اقتصادی سامرا

توافق ایران و عراق برای سرمایه گذاری جهت توسعه اقتصادی سامرا
چهارشنبه 18 بهمن 1396 - 04:50

در نشست سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و استاندار صلاح الدین عراق، دو طرف برای تشکیل یک کمیته مشترک جهت سرمایه گذاری اقتصادی در شهرهای استان صلاح الدین بویژه شهر سامرا مرکز این استان توافق کردند.

ایرج مسجدی سفیر ایران روز سه شنبه در سفر به شهر سامرا مرکز استان صلاح الدین عراق ضمن شرکت در نشست تجلیل از تلاش دست‌اندرکاران مراسم اربعین در سامرا با مقامات تشکیلات محلی این استان نیز دیدار و گفت و گو کرد. 
وی برگزاری موفق و بدون حادثه امنیتی اربعین امسال از جمله در شهر سامرا را کاری بزرگ و ارزشمند در راستای خدمت به زائران اهل بیت (ع) توصیف و از همه نیروهای دولتی، ارتش، الحشد الشعبی و مردم عراق و نهادهای ایرانی یاری کننده در این زمینه تشکر کرد. 
مسجدی همچنین پیروزی‌ها و موفقیت‌های ملت و دولت عراق در شکست تروریست‌های داعشی را تبریک گفت و تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران همچنان که در جنگ علیه تروریسم در کنار ملت و دولت عراق ایستاد در دوران بازسازی این کشور از جمله در استان صلاح دین و به ویژه شهرهای سامرا و تکریت در کنار برادران عراقی خود حاضر خواهد بود و از هیچ همکاری دریغ نخواهد داشت.
سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت همکاری های اقتصادی ما با عراق فقط به استان‌های جنوبی و بغداد محدود نمی‌شود بلکه شامل صلاح الدین هم خواهد شد.
وی با اشاره به تبادل بیش از شش میلیون زائر و گردشگر بین ایران و عراق در سال گفت این نشان دهنده عمق روابط اجتماعی و فرهنگی میان دو ملت است که باید توسعه یابد و تقویت شود.
مسجدی با اشاره به سفر سالانه چهار میلیون زائر ایرانی به عراق و آمدن یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر از آنان به سامرا گفت در صورت ایجاد زیرساخت ها و اماکن اقامتی و رفاهی در سامرا شاهد افزایش چشمگیر زائران ایرانی و اقامت چند روزه آنان در این شهر مقدس خواهیم بود که می تواند نقش خوبی در رونق اقتصادی این شهر شود. 
وی گفت سرمایه گذاران ایرانی و عراقی باید خود را برای ساخت ۲۰ هتل در سامرا و یا نوسازی هتل های موجود آماده کنند تا در ایام مختلف سال به ویژه اربعین شاهد افزایش تعداد زائران و زمان حضور و اقامت آنان در سامرا باشیم.
وی همچنین از سفر قریب الوقوع یک تیم اقتصادی از ایران به سامرا و بحث و تبادل نظر با مسئولان محلی برای رسیدن به یک تفاهم جهت اقدامات لازم و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف کشاورزی، صنعتی و گردشگری خبر داد.
سفیر ایران در پایان این مراسم با اهدای لوح و هدایای نفیس از زحمات مسئولان محلی در برگزاری و پشتیبانی اجرایی و امنیتی مراسم اربعین امسال قدردانی کرد. 
احمد عبد الله الجبوری استاندار صلاح الدین نیز در این نشست، سفر سفیر ایران و هیات همراه را نشانه اعلام حمایت از رشد و توسعه و رفع عقب ماندگی ها در این استان عنوان کرد.
وی با اشاره به آثارو و یرانی های تروریسم در استان صلاح الدین همچنین به داشته های بالقوه از جمله حاصلخیز بودن ۹۰ درصد اراضی این استان اشاره کرد و گفت به دنبال سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان هستیم.
الجبوری گفت از شرکتهای ایرانی دعوت می کنیم در این حوزه ها سرمایه گذاری کنند.
استاندار صلاح الدین در بخش دیگری از سخنانش به حمایت جمهوری اسلامی ایران از حفظ امنیت در این استان در برابر هجوم داعش اشاره کرد و گفت ما کمک های جمهوری اسلامی در متوقف کردن داعش را فراموش نمی کنیم و نسبت به آن قدردان هستیم.
وی گفت ما به دنبال سرمایه گذاری و توسعه بخش گردشگری دینی و کشاورزی و صنعت در استان صلاح الدین هستیم و از ایرانی ها دعوت می کنیم در این حوزه ها سرمایه گذاری و مشارکت کنند.
وی همچنین به تلاش برای افزایش حجم سفرهای زیارتی ساخت هتل ها و مراکز اقامتی و رستوران و پارکینگ های بزرگ در سامرا برای رفاه حال زائران و همچنین رونق اقتصادی در سامرا و استان صلاح الدین اشاره کرد. 
سرلشکر 'عماد الزهیری' فرمانده عملیات سامرا نیز در این مراسم طی سخنانی وضعیت امنیتی سامرا را بسیار خوب توصیف کرد و گفت ما هم اکنون از حالت دفاعی به وضعیت هجومی علیه تروریست ها رسیده ایم و با تکیه بر تلاش های اطلاعاتی موفقیت های بسیار خوبی به دست آوردیم.
وی به بازگشت بیش از ۸۹ درصد آوارگان استان صلاح الدین به مناطق خود اشاره کرد و گفت شرایط امنیتی در منطقه کاملاً برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف به ویژه در شهرهای تاریخی سامرا، دجیل و بلد فراهم است.
الزهیری سرمایه گذاری و کمک به توسعه اقتصادی سامرا و سایر شهرهای استان صلاح الدین را یک مشارکت اساسی و کمک تعیین کننده به نیروهای امنیتی برای تحقق هدف خود در حفظ و تقویت امنیت استان عنوان کرد.
گفتنی است سفیر جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به سامرا همچنین بطورجداگانه با شیخ حیدر الیعقوبی رئیس دفتر الحشد الشعبی در استان صلاح الدین و شیخ ستار المرشدی مدیرکل عتبه عسکریه دیدار و گفت و گو کرد. 
بازدید از مقر سرایا السلام یکی از شاخه های الحشد الشعبی و گفت و گو با فرماندهان آن یکی دیگر از برنامه های سفر روز سه شنبه سفیر جمهوری اسلامی ایران به سامرا بود.// منبع:ایرنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها