فارین پالسی:

بیکاری فراتر از 40 درصد در عربستان/90 درصد زندانیان مدرک دانشگاهی دارند

بیکاری فراتر از 40 درصد در عربستان/90 درصد زندانیان مدرک دانشگاهی دارند
پنج‌شنبه 18 خرداد 1391 - 06:07

مجله "فارين پالسي" درگزارشي به اوضاع نابسامان اقتصادي و اجتماعي و خفقان سياسي در عربستان در سايه انقلاب هاي جهان عرب پرداخت و نوشت که بيکاري در عربستان فراتر از 40 درصد است و 90 درصد زندانيان داراي مدارک دانشگاهي هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، مجله آمريكايي " فارين پاليسي" به عربستان سعودي درباره از دست رفتن فرصت اصلاحات اقتصادي در اين كشور هشدار داد.

این مجله اصلاحات درعربستان را " شكست خورده " توصيف كرد.

مجله آمريكايي " فارين پاليسي" در گزارشي تحت عنوان " پنجره به روي رياض بسته مي شود " ، به مساله اصلاحات در عربستان پرداخت و نوشت: اغلب شركت ها بعد از تحميل ماليات هاي بيشتر بر آنان از عربستان به امارات رفته اند و اين مساله موجب بيكاري شمار زيادي از افراد در كشوري شده است كه ثروتمندترين كشور دنيا از لحاظ ثروت نفتي به شمار مي رود.

تحليلگران و ديپلمات ها معتقدند ملك عبدالله بن عبدالعزيز شاه عربستان كه پا به سن گذاشته است ، درصورتيكه بخواهد مخالفان را ساكت كند و مانع از انقلاب اجتماعي در كشور شود ، بايد اصلاحات را اجرا كند.

عليرغم اينكه عربستان بيش از 400 ميليارد دلار پشتوانه از اموال و دارايي هاي نفتي براي حل مشكلات اجتماعي دارد ، ولي اين كشور بايد با مشكلات و قضايايي مانند اشتغال ، مسكن و تمايل نسل آشنا به اينترنت براي شنيده شدن صدايش تعامل كند.

عربستاني ها به سرعت فرصتي را كه طي آن مي توانند با تكيه بر اقتصاد نفتي در اقتصاد تحول ايجاد كنند ، را از دست مي دهند و از اين رو، بايد با تكيه به قدرت خود در رشد و تنوع و توليد اشتغال به تحول در اقتصاد اقدام كنند.

دراين گزارش كه به قلم " روبرت لوني " نوشته شده است ، آمده است كه نفت براي عربستان ابدي و هميشگي نخواهد بود و دولت عربستان درصورتيكه مي خواهد تداوم و بقا داشته باشد ، بايد اصلاحات اقتصادي را اجرا كند.

وي نوشت پس از ناآرامي هايي كه بعد از انقلاب دربرخي از كشورهاي عربي همسايه عربستان دراين كشور روي داد ، عربستان به برنامه هاي موقت براي جوانان روي آورد كه اين برنامه ها به طور موقت آرامشي فريب دهنده و سطحي در كشور ايجاد كردند ولي با گذشت زمان اداره مشكلات اصلي جامعه غيرممكن مي شود.

" روبروت لوني " نويسنده اين مقاله ، مشكلات داخلي عربستان را به جنبه هاي جغرافياي جمعيتي يعني افزايش تعداد جمعيت عربستان از 15 ميليون در سال 1990 به 28 ميليون در سال 2011 نسبت داد.

دولت عربستان از آموزش عالي حمايت كرده است به طوري كه حدود 800 هزار زن و مرد عربستاني در دانشگاه ها مشغول به تحصيل هستند و درعين حال حدود 110 هزار سعودي نيز دردانشگاه هاي خارج از كشور به تحصيل مشغولند. اما با توجه به مشكلاتي كه اين افراد در پيدا كردن شغل روبرو مي شوند ، نمي توانند بر اساس معيارهاي بين المللي به شغل دلخواه خود دست پيدا كنند  و تعجبي ندارد كه 90 درصد از زنداني هاي عربستان را افراد داراي مدارك دانشگاهي تشكيل مي دهند.

براساس گزارش هاي غيررسمي ، ميانگين بيكاري دربين جوانان عربستان از حدود 40 درصد فراتر رفته است و دولت سعودي با پرداخت يارانه هاي ناچيز تاحدودي به بيكاران كمك كرده است اما ادامه اين كمك ها تا زماني غير مشخص و بي انتها غيرممكن است.

اين مساله باعث مي شود كه اغلب بيكاران براي مدت طولاني ، از نقش حاشيه اي خود در جامعه خشمگين باشند ، به ويژه اينكه منابع مالي دولت دائمي نيست و تاكنون سلاح اساسي دولت براي حل مشكلات بيكاري ، ارائه طرح هايي مانند ترغيب و ترساندن كارفرمايان براي متقاعد كردن آنان براي به كار گرفتن شهروندان عربستاني به جاي كارگران خارجي بوده است.

" خالد الدخيل " تحليلگر مسائل سياسي عربستان گفت: اين باور وجود دارد كه عربستاني ها انتظار دارند كه مسئولان اين كشور اكنون با مشكلات آنان كه مهم ترين آن بيكاري ، مسكن و استفاده از كارگران خارجي و فساد است ، به طور جدي تعامل كنند.

شاه عربستان از زمان روي كار آمدن در سال 2005 هيچ گونه اقدامي براي اصلاح نظام سياسي حاكم مطلق در كشور انجام نداده است و با توجه به اينكه جامعه عربستان از شديدترين و افراطي ترين رفتارهاي اجتماعي در جهان برخوردار است ، پادشاه عربستان از زمان نشستن بر تخت پادشاهي تاكنون هيچ اقدامي براي تغيير اين روند انجام نداده است.

حتي اصلاحات محدودي مانند افتتاح دانشگاه هاي فن آوري و اقدام به اجراي برنامه هاي آموزشي براي معلمان و قضات هم با شك و ترديد برخي از طرف هاي ديني بسيار محافظه كار درعربستان روبرو شده است.

" جين كنينمونت " تحليلگر بخش اطلاعات در مجله " اكونوميست " نيز گفت: پيشرفت در سياست گذاري با اشكال مختلف آن ، دراين برهه بسيار كند بوده است و در نظامي كه معمولا" مسئولان آن تصميم گي

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها