اظهار تعجب بروجردی از مشکلات بانکی چین با ایران/ درخواست حل سریع تر موانع مالی بین دو کشور

اظهار تعجب بروجردی از مشکلات بانکی چین با ایران/  درخواست حل سریع تر موانع مالی بین دو کشور
چهارشنبه 18 بهمن 1396 - 20:11

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران و چین همکاری های خوبی در زمینه مسائل سیاسی و اقتصادی دارند گفت: مسائل بانکی یکی از مشکلات بر سر راه همکاری ها است که امیدواریم بزودی حل شود.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

علاءالدین بروجردی که در راس هیاتی امروز (چهارشنبه) وارد پکنشده است، در دیدار با مدیرعامل راه آهن چین و بازدید از این شرکت بر رفع هرچه زودتر مشکلات بانکی تاکید کرد و افزود: ما در مجلس متعجب هستیم که چرا این مشکلات بانکی در روابط و همکاری ها وجود دارد. 
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه با اشاره به مشارکت چین در راه آهن تهران مشهد و همچنین متروی تهران گفت: علاقه مند هستیم در پروژه های دیگر نیز با چین کار کنیم. 
او گفت: مذاکرات جدی در تهران با حضور سفیر چین در ایران در مورد مشارکت و فایناس چین در راه آهن تهران مشهد به عمل آمده و امیدواریم نهایی شود.
بروجردی ادامه داد: مجلس از پروژه احداث خط آهن سریع السیر توسط چینی‌ها در ایران حمایت می‌کند و در آماده هر نوع تعامل و همکاری است.
وی احداث خط آهن تهران- تبریز را نیز مهم خواند و گفت : این طرح می تواند حجم همکاری ها را افزایش دهد. 
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر طرح های خط آهن سریع السیر در ایران به بهره برداری برسد . 
بروجردی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کمکهای چین به ایران در زمان تحریم ها گفت: ما قدردان این کمک ها هستیم . 
وی چین را کشوری قدرتمند و عضو شورای امنیت سازمان ملل خواند و گفت : چین بسرعت در حال حرکت به سوی اقتصاد نخست دنیاست . 
بروجردی افزود : ایران و چین دوست همیشگی بوده اند ، هستند و خواهند بود . 
او با اشاره به 6 دیدار دکتر روحانی با رییس جمهوری چین گفت: روابط دو کشور از دیرباز عمیق و دو طرفه بوده است و در 39 سال گذشته همچنان استمرار داشته است.
وی خاطرنشان کرد: نگاه ما به چین براساس روابط راهبردی است همانگونه که از 2500 سال پیش اینگونه بوده است . 
بروجردی با اشاره به ورود کالاهای درجه دو‌ و سه چینی به بازار ایران گفت : ذهنیت منفی افکار عمومی ایران متاثر از این کالاهاست که باید اصلاح شود. 
وی افزود : نباید اجازه دهیم که این انحراف در افکار عمومی از سوی سودجویان انجام شود .
مدیر عامل شرکت راه آهن چین نیز در این دیدار آمادگی شرکتش برای تقویت همکاری ها و همچنین مشارکت در راه آهن ایران را اعلام کرد.
جانگ‌جونگ یان، ایران را کشوری خاص و در حال پیشرفت بیان کرد و گفت : ایران کشور مهم و با نفوذی است . 
وی با بیان اینکه ایران از قابلیت بسیار خوبی در زمینه های مختلف برخوردار است افزود : ایرانی ها با تلاش و کوشش ، کشور خود را ساخته اند . 
وی درباره شرکت راه اهن چین گفت: این شرکت یکی از بزرگترین پیمانکاران در جهان محسوب می شود.
به گفته وی این شرکت به غیر از مسائل زیرساختی در بخش راه آهن ، در زمینه تجهیزات ، سرمایه گذاری و معدنی نیز فعال است.
جانگ جونگ یان ، بر گسترش همکاری ها با ایران در بخش راه آهن تاکید و ابراز امیدواری کرد طرح های این شرکت برای ساخت راه آهن سریع السیر در ایران به تصویب برسد. 
مدیرعامل شرکت راه آهن چین، به بیان برخی مشکلات موجود در زمینه روابط پرداخت و اعتماد نداشتن به طراحان چینی از سوی ایرانیان ، زمانبر بودن تصویب طرح ها ، تملک املاک ، نقل و انتقال پول و پرداخت ها را از جمله این مشکلات بیان کرد . 
وی ابراز امیدواری کرد که همکاری ها با ایران در زمینه قطارهای سریع السیر و عادی ، بازسازی راه آهن و پست های برق فشار قوی برای قطارها ، افزایش یابد. 
در پایان این دیدار ، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با هیات همراه از نمایشگاه راه آهن چین بازدید کردند.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در صدر هیاتی، عصر امروز برای انجام ملاقات و مذاکره با مقامات چینی وارد پکن شد.
بروجردی همچنین قرار است امشب با وزیر خارجه چین ملاقات و درباره گسترش روابط و مسائل دو جانبه گفت و گو کند . 
دیدار با رییس کمیته امور خارجی کنگره ملی خلق چین و نایب رییس کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین از دیگر برنامه های بروجردی در سفر به پکن است.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ، جمعه برای ملاقات با مسئولان محلی کنگره و بازدید از منطقه ویژه اقتصادی شانگهای به این شهر مهم چین سفر خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها