هاشمی شاهرودی:

ملت ایران 22 بهمن اقتدار و وحدت خود را به جهان ثابت می کند

 ملت ایران 22 بهمن اقتدار و وحدت خود را به جهان ثابت می کند
چهارشنبه 18 بهمن 1396 - 22:44

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ملت ما با حضور در راهپیمایی 22 بهمن، اقتدار، وحدت امت اسلامی، پیروی از رهبری و عشق و اعتقاد خود به نظام و جمهوری اسلامی را به جهانیان ثابت خواهند کرد.

العالم - ایران / سیاسی

آیت الله هاشمی شاهرودی درگفتگوی تلوزیونی با شبکه یک سیما با تسلیت ایام فاطمیه و تبریک سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ملت شریف ایران افزود : بحمدالله ملت ما همواره در صحنه ها حضور داشته و با این حضور فعال و پررنگ خود اقتدار نظام را بر جهانیان ثابت و ترفندها و توطئه های دشمنان را خنثی و نقش برآب کرده اند.

وی اضافه کرد: انشاء الله امسال هم ملت ما با حضور در راهپیمایی 22 بهمن، اقتدار، وحدت امت اسلامی، پیروی از رهبری و عشق و اعتقاد خود به نظام و جمهوری اسلامی را به جهانیان ثابت خواهند کرد و مشت محکمی به دهان یاوه گوی ترامپ و امثال او خواهند زد و نشان خواهند داد که این بحث هایی که در واشنگتن و جاهای دیگر در رابطه با ایران می کنند خیالات خامی است که همواره در ذهن اینها بوده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این نظام بحمدلله نظام مستحکم، پایدار، متکی به مردم و مبانی اعتقادی، ایمانی و اسلامی مردم و با ساختار بسیار مستحکم، قانون اساسی و رهبری حکیم و مقتدری است که بحمدالله عملاً و در میدان اقتدار نظام را در همه صحنه ها و مخصوصاً در منطقه و جهان اسلام ثابت کرده است. 

وی افزود : خداوند پشتیبان این ملت خواهد بود، امدادهای غیبی خداوند متعال، ائمه اطهار (ع) و امام زمان (عج) بخصوص پشتیبان این مردم عزیز و نظام خواهد بود تا در همه صحنه ها ان شاء الله بر دشمنان پیروز باشند.

هاشمی شاهرودی در ادامه خاطرنشان کرد : در قانون اساسی سه وظیفه مهم برای تشخیص مصلحت نظام مشخص شده است اول حل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان در مسائلی که مربوط به قوانین کشور است که آنجا تصویب می شود، اگر قانونی را شورای نگهبان بر خلاف قانون اساسی یا شرع دید و آن را رد کرد و به مجلس برگشت داد و مجلس اصلاح نکرد و بر آن مصوبه قبلی خود اصرار کرد، می تواند آنرا به مجمع بفرستد و در مجمع این اختلاف حل می شود.

وی اضافه کرد: اساساً امام (ره) در 17 بهمن 1366 برای همین مسئله حل اختلاف امر به تأسیس مجمع فرمودند که بعد، این موضوع در بازنگری قانون اساسی آمد و یکی از اصول قانون اساسی شد، این وظیفه اولی و اصلی بود، دو وظیفه هم بر این اضافه شد؛ یکی تشخیص سیاست ها و مشورت دادن به رهبری در سیاست های کلانی که در قانون اساسی ضمن مسئولیت های رهبری است، سیاست های کلان کشور که بسیار مهم است و در حقیقت زیربنا و قاعده همه قوانین ، برنامه ها و مقررات کشور است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این سیاست های کلان بسیار مهم است و اصل جهت و حرکت نظام را در بخش های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مشخص می کند. مجمع مشورت می دهد، سیاست ها را مشخص می کند، تقدیم رهبری می کند، رهبری اصلاح می کند و هر چه را تصویب کند به دستگاه ها به عنوان اسناد بالادستی ابلاغ می شود و واجب الاتباع برای کل کشور است.

وی خاطرنشان کرد : وظیفه سوم حل معضلات است، هر جا معضلاتی در کشور شکل بگیرد رهبری این معضلات را به مجمع ارجاع می دهد تا مجمع راه حلی برای این معضلات پیدا کند. اینها سه وظیفه اصلی مجمع است و مجمع هم در این سه وظیفه تا کنون خدمات ارزنده و کارهای خوبی انجام داده است.

آیت الله هاشمی شاهرودی در پاسخ به سؤالی درباره سند چشم انداز 20 ساله کشور و اینکه چرا در برخی از موارد از این سند عقب هستیم و آیا مجمع در این زمینه پیگیری خواهد کرد یا خیر؟ گفت: یکی از وظایفی که اخیراً مقام معظم رهبری به مجمع ارجاع دادند بحث نظارت است.

وی افزود: نظارت بر اجرای سیاست ها و اسناد بالادستی نظام یکی از وظایف رهبری است که در قانون اساسی و در بند 110 آمده است. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مقام معظم رهبری این موضوع را به مجمع ارجاع داده اند، افزود: قبلاً به صحن مجمع ارجاع داده بودند و در این دوره تأکید کردند که هیأتی منتخب از صحن که مختصرتر باشد مسئولیت نظارت فعال بر اجرای سیاست ها و مصوبات مجمع را داشته باشد و شاخص های اجرای این سیاست ها و کیفیت این نظارت ها را تغییر دهد.

هاشمی شاهرودی با بیان اینکه سیاست ها در حقیقت روح قوانین کشور است افزود: سیاست های کلان باید در قوانین و مقررات کشور رعایت شود.

وی افزود: این موضوع نیاز به نظارت دقیق، فعال، پویا و همه جانبه دارد و از اول هم مقام معظم رهبری بر این مسئله تأکید داشتند و یک وقتی به صحن مجمع ارجاع دادند که سابقاً بر اساس همین ارجاع، یک کمیته نظارتی در مجمع تشکیل می شد ولی خیلی فعال نبود.

هاشمی شاهرودی گفت: ان شاء الله در این دوره قرار است تحولی در این قسمت ایجاد شود و آن هیأت در همین دو سه جلسه انتخاب شده و هم اینک در حال تدوین آیین نامه نظارتی آن هستیم که ان شاء الله آن هم تصویب خواهد شد و آن را خدمت رهبرمعظم انقلاب می فرستیم و با تصویب ایشان این هیأت خاص و ویژه و نخبه کار خود را شروع می کند.

وی افزود: امیدواریم با این روند جدید بشود به صورت دقیقتر سیاست های بالادستی بخصوص سند چشم انداز را احیا کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قوانینی که مجلس تنظیم می کند بعد از تصویب به شورای نگهبان می رود و یکی از موضوعاتی که شورای نگهبان مکلف است دقت کند این است که مخالف با سیاست های مصوب مجمع و سیاست های کلان نظام نباشد.

آیت الله هاشمی شاهرودی در ادامه گفتگوی تلویزیونی با شبکه یک سیما افزود: مقام معظم رهبری مخصوصاً در ابتدای این دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این موضوع تاکید داشتند که این سیاست ها در قوانینی که مجلس تصویب می کند متبلور شود.

وی گفت: این قسمت مربوط به شورای نگهبان است و خود مجمع هم هیأتی دارد که می تواند جایی که قانونی تصویب شده و قبل از آنکه شورای نگهبان نظر نهایی دهد اگر دید خلاف است باز به شورای نگهبان اعلام کند که این موضوع خلاف است و شورای نگهبان هم طبق نظر هیأت مجمع جلو آن قانون را می گیرد و به مجلس بازگردانده می شود و طوری تصویب می شود که با سیاست های کلان کشور منطبق باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هیأت نظارت مجمع که تشکیل شده و قرار است فعال شود، می تواند جلوی تخلفاتی را که در اجرای این سیاست ها انجام می شود بگیرد.

آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: این هیأت آیین نامه دقیقی دارد که مجمع در صدد تعیین آن است که در آن آیین نامه ما به دنبال ضمانتنامه اجرایی هستیم به طوری که تخلف در اجرای سیاست ها ازجانب دستگاه های مختلف مجازاتی داشته باشد، مثل مجازات تخلفات اداری یا انفصال و امثال اینها تا نظارت معنای جدی خود را بیابد.

وی افزود: البته این موضوع باید در آیین نامه بیاید و مقام معظم رهبری آن را تصویب کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امیدواریم در دوره فعلی بشود آیین نامه قوی و فعالی را برای اجرای نظارت در این زمینه تدوین کرد و مقام معظم رهبری نیز آن را تصویب کنند تا به اجرا دربیاید تا جلو تخلفاتی که اگر هست گرفته شود.

آیت الله هاشمی شاهرودی با بیان اینکه ممکن است در خود این سیاست ها نیز مشکلاتی وجود داشته باشد، افزود: ممکن است قابل تفسیرهای گوناگون باشد، خیلی ریز و یا شاخص های آن مشخص و کمیتی نشده باشد و این اختلافی که ممکن است در این زمینه بین دولت های مختلف در اجرای این سیاست ها شکل بگیرد، بیشتر مربوط به این قبیل مسائل است.

وی گفت: این هم یکی از نکاتی است که مقام معظم رهبری در پیوست ابلاغ دوره اخیر مجمع فرمودند که سیاست ها را جوری تنظیم و حتی بازنگری کنید و طوری تنظیم شود که شاخص ها مشخص تا قابل سنجش باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر ان شاءالله این موضوع نیز حل و انجام شود، بحث نظارت انجام خواهد گرفت و اختلافاتی که در اجرای سیاست های کلی ممکن است پیش بیاید کمتر خواهد شد.

آیت الله هاشمی شاهرودی در پاسخ به این سوال که با توجه به متوسط سنی بالای اعضای مجمع آیا می توانید وظایف سنگین آن را به خوبی انجام دهید گفت: اعضای مجمع را مقام معظم رهبری تعیین می کنند.

وی افزود: در مجمع البته افراد جوان هم زیادند و کم نیستند ولی طبیعت کار مجمع اقتضا می کند که افرادی که تجربه دارند، نخبه هستند، در تشکیلات نظام بوده اند و در کار تولید فکر و برنامه مؤثرند عضو باشند و البته این موضوع باعث می شود که افراد باتجربه تر در مجمع جمع شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: لازم است افرادی که بیشتر در انقلاب و نظام خدمت کرده اند در مجمع حضور داشته باشند تا از تجربیات آنها در جهت برنامه ریزی استفاده شود.

آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: البته حضور این افراد با تشخیص مقام معظم رهبری است و وقتی انسان به افرادی که در مجمع هستند نگاه می کند می بیند که واقعاً همینطور است و افرادی در آن حضور دارند که از طیف های مختلف و با تجربیات و ویژگی های مختلفی در مجمع جمع هستند.

وی گفت: برخی ها سال ها کار امنیتی کرده و در دستگاه های نظامی، امنیتی یا حقوقی یا قانونگذاری یا اقتصادی تجربه حضور داشته اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: البته برخی از اعضای مجمع به خاطر شخصیت حقوقی در مجمع حضور دارند که می توان به حضور رؤسای سه قوه در مجمع اشاره کرد.

آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: مثلاً فقهای شورای نگهبان به عنوان اعضای حقوقی مجمع عضو هستند و بنابراین خصوصیات افراد در انتخاب مقام معظم رهبری لحاظ شده است.

وی افزود: در مجالسی که کارش شبیه کار مجمع تشخیص مصلحت است مانند مجلس سنا، معمولاً آدم های با سنین بالا و باتجربه حضور دارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که برخی از صاحبنظران معتقدند ما علاوه بر مجلس شورای اسلامی که شباهت به مجلس عوام در کشورهای دیگر دارد احتیاج به مجلس نخبگان یا مجلس سنا هم داریم که در واقع دو مجلسه شویم گفت: این موضوع مدتی در بازنگری قانون اساسی که اگر قرار است انجام شود مطرح است.

آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: در میان حقوقدانان و یا در مجلس نیز این بحث مطرح است اما اینجا باید بگویم که امام با آن تیزبینی و بصیرتی که داشتند در حقیقت بخش های مهمی را که مجلس سنا در نظام های دو مجلسی می توانسته انجام دهد در ابلاغ سال 66 به هنگام تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام داده اند که عمده آن بحث حل اختلاف و معضلات بوده است.

وی اظهار داشت: می شود گفت که مجمع تشخیص مصلحت نظام بسیاری از وظایف مجلس سنا را در کشورهای دو مجلسی انجام می دهد.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اعضای مجمع انسان های نخبه، باسابقه و نسبتاً با سنین کامل و بالایی هستند، بنابراین در مجمع هیچ گونه تنش و اختلاف آنچنانی تا حالا که بنده در مجمع بوده ام، در این دوره و یا در دوره های سابق شکل نگرفته است.

، آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی درادامه گفتگوی تلویزیونی با شبکه اول سیما افزود: چون نوع کار مجمع برنامه ریزی و کار

فکری و دقت ناشی از خبرویت و اشراف بر مسائل مورد نیاز نظام است، چه در سیاست ها و یا چه در اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس، بحث ها خیلی جنبه علمی و فکری پیدا می کند و نظرهای مختلف مطرح می شود که ممکن است از دیدگاه های مختلف باشد ولی مطرح می شود.

وی گفت: چیزی که کمک می کند این نظرها خیلی از هم پراکندگی نداشته باشد و تضادی ایجاد نکند، این است که قبلاً در کمیسیون های مجمع بحث ها کارشناسی می شود و هم کمیسیون های دبیرخانه با افراد مرتبط در دستگاه های اجرایی در ارتباط هستند و هم در کمیسیون ها این موضوعات مطرح و بررسی و بعد به صحن مجمع ارجاع می شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بعد از اینکه به مجمع آمد ترتیب ورود و خروج آن مشخص است که اول مسئول کمیسیون مجمع گزارش خود را همراه مستندات بیان می کند و بعد درباره کلیات آن بحث می شود و بعد از آن جزئیات مورد بررسی قرار می گیرد، بنابراین با این ساز و کار تاکنون هیچ مشکلی نبوده و هر کسی با مستندات آزاد است که حرف های خود را بزند که بعد از بررسی و صحبت های مختلف رأی گیری صورت می گیرد.

آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: بنده به عنوان رئیس، رأیم یکی است و مثل بقیه است.

مجری پرسید: اگر شما تشخیص دهید که موضوع به مصلحت نیست ولی آن موضوع در مجمع رأی بیاورد شما چکار می کنید؟ که آیت الله هاشمی شاهرودی پاسخ داد: قبول می کنیم و خدمت مقام معظم رهبری می رویم، چون اگر سیاست یا معضل باشد، ایشان باید تأیید کند، ولی اگر اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس باشد رأی اکثریت قاطع مجمع لازم است.

وی افزود: مثلاً خیلی از معاضدت های قضایی که میان کشور ما و کشورهای مختلف غیراسلامی صورت می گیرد به این خاطر که دستگاه قضایی آنها از نظر ما اسلامی نیست همیشه شورای نگهبان اینگونه موارد را می گوید خلاف شرع است، اما چون تبادل زندانیان در اینگونه قوانین میان کشور ما و کشورهای دیگر لازم است این ضرورت ها در مجمع، تشخیص داده می شود و ما در آنجا به خاطر سهولت کار مردم رأی به تأیید می دهیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خیلی از کسانی که از اعضای شورای نگهبان هستند و همزمان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هستند در اینگونه موارد رأی به مصلحت داده اند.

مجری پرسید داستان صندلی های خالی کنار شما چیست؟ که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد: همیشه خالی نیست و برخی اوقات پر است اینها جایگاه های رؤسای سه قوه است.

آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: رؤسای قوای مقننه و قضاییه چون کارشان بیشتر با مجمع است بیشتر تشریف می آورند ولی برخی اوقات چون بالاخره رئیس قوه هستند و کارهای دیگری نیز دارند و برخی از آن کارها وقتشان را می گیرد و نمی رسند که در مجمع شرکت کنند و یا کم لطفی می کنند، نمی آیند که البته ما نیز تذکر داده ایم.

مجری پرسید: آیا مجمع برای خود نظارت بر جامعه یا تحولات جهانی را نیز در نظر دارد؟ که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد: یکی از کارهای مهم مجمع همین است چون تنظیم سیاست ها و یا مصلحت های نظام مستلزم فهم اینگونه تحولات است.

وی گفت: یک کمیته خاص برای همین موضوع در مجمع تشکیل شده است، از رئیس، دبیر و یکی دو نفر دیگر از اعضای مجمع برای رصد اینگونه مسائل راهبردی.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: سیاست هایی که به مجمع ارجاع داده می شود نیز مبتنی بر همین تحولات و سیاست های کلان نظام، منطقه ای است و خود مقام معظم رهبری نیز عناوین سیاست ها یا معضل هایی را که به مجمع ارجاع می دهند مبتنی بر همین مسائل است.

مجری پرسید: چه وظایف جدیدی بر عهده اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام گذاشته شده است؟ که آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: مقام معظم رهبری تاکید کرده اند بر بازنگری سیاست های گذشته و تجدید نظر در بخشی از این سیاست ها.

وی افزود: همچنین موضوعاتی که از باب اختلافات مجلس و یا شورای نگهبان در مجمع بررسی و رأی داده شده است باید مبتنی بر زمان باشد و اگر در طول زمان تغییر کرده باشد بررسی مجدد شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بازنگری در 33 عنوان سیاست های کلی و سند چشم انداز و 217 مورد اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان در دوره جدید باید بررسی شود.

آیت الله هاشمی شاهرودی افزود: در مسأله نظارت نیز ایشان گفته اند که کمیسیونی مشخص شود تا تضمین اجرایی برای نظارت بر این سیاست های کلی داشته باشد و آیین نامه مفصل آن در حال تنظیم است.

وی گفت: بحث چابک سازی نیز مورد تاکید ایشان بوده است تا برخی از نهادهای مربوط به مجمع مختصرسازی شود مثل مرکز استراتژیک که تشکیلات مجزایی از مجمع داشته است که دستور داده اند نیازی به آن نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: خود تشکیلات دفتر ریاست که زمان آقای هاشمی عریض و طویل بوده قرار است چابک سازی شود که اینها انجام شده و در حال انجام است و امیدواریم منویات رهبری درباره فعال و پویا شدن بیشتر مجمع هر چه سریع تر

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سیاست های کلان نظام مخصوصاً در بعد امنیت، اقتصاد، معیشت و فرهنگ که مسائل حساس و مورد نیاز جامعه و نظام اسلامی است و اقتدار نظام اسلامی را نشان می دهد عمده فعالیت این دوره مجمع را در بر خواهد گرفت.

آیت الله هاشمی شاهرودی درادامه گفتگوی تلویزیونی با شبکه یک سیما افزود: سیاست اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری آن را بعد از تصویب در مجمع ابلاغ فرمودند خیلی مهم است.

وی با بیان اینکه عمده ترین مسئله ای که مردم با آن در تماس هستند اقتصاد و مسائل فرهنگی و اجتماعی است، گفت: اگر بتوانیم این دو سیاست مهم را خوب اجرا کنیم تا مردم و رهبری از اجرای این سیاست ها راضی باشند کار بزرگی کرده ایم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در هر دو بحث نظام ما خیلی تلاش و زحمت کشیدیم برغم آنکه در خیلی جاها هنوز به هدف و مقصود نرسیده ایم ولی علت همه آن، قصور در اجرا نیست بلکه مقدار زیادی از آن مربوط به ترفندهای دشمنان است و آنها این را تشخیص داده اند که نظام اسلامی در ابعاد دیگر پیشرفت و اقتدار خود را نشان داده است مثلاً در ابعاد امنیتی و نظامی و اینها چاره ای نداشتند که به سراغ این دو موضوع بروند.

هاشمی شاهرودی با بیان اینکه دشمن در بعد فرهنگی و فضای مجازی وارد شده است، گفت: با همین وسایل دولت هایی را سرنگون کردند و با تبلیغات استکباری علیه کشورمان اقدامات مختلفی را انجام می دهند.

وی افزود: در بعد اقتصادی نیز تحریم های اقتصادی را ایجاد کردند و به خصوص امریکا جنگ اقتصادی را علیه کشورمان ایجاد کرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این موضوع بیش از دایره برجام و تحریم در مسائل اقتصادی است و پیگیر آن هستند که نگذارند جمهوری اسلامی ایران اقتداری در زمینه مسائل اقتصادی داشته باشد و سرمایه گذاری خارجی و بازاریابی در کشور انجام شود.

هاشمی شاهرودی افزود: این موضوعات را خبیثانه و مرموزانه پیگیری می کنند و اگر اقتصاد مقاومتی اجرایی شود و دستگاه های اجرایی موضوعات مختلف آن را اجرایی کنند به خصوص در بحث توجه به تولید، کشاورزی، صنعت و سوق دادن سرمایه های داخلی و خارجی و تسهیلات بانکی به سمت تولید و نه کارهای بازرگانی و واسطه گری فرصت های زیادی را ایجاد خواهد کرد و بی توجهی به این فرصت ها ظرفیت های زیادی را از کشور می سوزاند.

وی با اشاره به اینکه کشورمان فرصت های مشترک زیادی با کشورهای دیگر دارد، گفت: مقام معظم رهبری روی این مسائل در اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و بارها به مسئولان تاکید کرده اند که سیاست اقتصاد مقاومتی باید اجرایی شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: درباره اقتصاد مقاومتی و معیشت مردم هم مجمع و هم قوای سه گانه باید توجه ویژه ای مبذول کنند و هر کدام به حسب وظیفه خود که مرتبط به این بحث می شود متمرکز شوند تا بتوانند اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه احیا کنند.

هاشمی شاهرودی گفت: اگر اقتصاد مقاومتی احیا شود ما به اقتدار لازم می رسیم و نقطه ضعفی که از ما می گیرند به خصوص دشمنان ما و امریکا همین موضوع است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی چون همه ابعاد اقتصاد جامعه را در بر می گیرد و برای همه آن برنامه های بسیار خوبی دارد همه قوا و همه دستگاه ها باید همکاری کنند و در آن شریک شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: راهکارهای رسیدن به برخی از این مسائل خیلی وقت ها مورد اختلاف است مثلاً اینکه گفته می شود سرمایه گذاری داخلی و خارجی زیاد می شود این یک عنوان کلی است و باید دید راهکار آن چیست.

هاشمی شاهرودی افزود: مثلاً گفته می شود تسهیلات به طرف تولید و اشتغال سوق داده شود و نه به تجارت در حالی که دیده می شود حدود 67 درصد به سمت تجارت و سوداگری سوق داده می شود و مابقی بین کشاورزی و تولید تقسیم می شود.

وی گفت: باید پرسید چه کار می شود که بانک نتواند این کار را بکند و تسهیلات بانکی به طرف تولید، کشاورزی، صنعت و خدمات تولیدی برود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در راهکارهای اقتصاد مقاومتی اختلاف نظر زیاد است، افزود: باید راه حلی برای این موضوع پیدا شود.

هاشمی شاهرودی با اشاره به فرصت های فراروی کشور گفت: این فرصت ها متأسفانه می سوزد مثلاً دولت به بخش خصوصی به راحتی مجوز ورود نمی دهد و یا در برخی از آنها ورود برای بخش خصوصی آنچنان سودآور نیست و این فرصت ها می سوزد.

وی افزود: خود بازاریابی باید مورد توجه قرار گیرد و بازارهای منطقه مورد استفاده کشورمان قرار بگیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما از بازارهای زیادی در کشورهای همسایه مثل افغانستان، عراق ، ترکمنستان و آذربایجان برخوردار بودیم، گفت: متأسفانه در حال از دست دادن اینها هستیم.

هاشمی شاهرودی افزود: سفیر ما در عراق می گفت صادرات ایران به عراق به ثلث رسیده است و عربستان و ترکیه در حال پر کردن جای ما هستند و عمده بازارهای عراق را در دست گرفته اند.

وی با بیان اینکه ما می دانیم مردم عراق با سعودی بد هستند گفت: اما مردم عراق اکثرشان شیعه هستند و خیلی از آنها مقلد مقام معظم رهبری هستند و یا مقلد امام بوده اند و با ایران رابطه خوبی دارند و حتی امسال در کربلا و نجف به مناسبت دهه فجر مراسمخوبی گرفتند ولی بازار این طوری شده است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بازار ساز و کار خودش را می خواهد یعنی باید کارهای علمی بشود در این قسمت و بازرگانان ما حساب شده و با تدبیر و با حمایت دولت از صادر کنندگان کار کنند.

هاشمی شاهرودی گفت: وزارت خارجه ما باید در رفت و آمدهای دیپلماسی اقتصاد را اصل قرار دهد مخصوصاً با کشورهای همسایه خودمان.

وی افزود: نظام و هر سه قوه و مجمع در این دوره باید بر بحث اقتصاد مقاومتی متمرکز شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مقام معظم رهبری روی بحث دریانوردی تاکید دارند و باید گفت که در این زمینه می شود اشتغال زیادی ایجاد کرد.

هاشمی شاهرودی افزود: باید از سواحل و موقعیت جغرافیایی ایران که در منطقه بی نظیر است استفاده کرد ولی متأسفانه این فرصت ها هرز می رود.
وی گفت:​ اگر نظام روی بندهای اقتصاد مقاومتی متمرکز شود و این موضوع را کار اصلی خود قرار دهد بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم رفع خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: چیزی که در سند چشم انداز آمده و مورد رضایت رهبری است هنوز محقق نشده که امیدواریم با همت قوای سه گانه و اعضای مجمع و کمک مردم به خصوص تولید کنندگان و کشاورزان به موقعیت بهتر اقتصادی برسیم.

هاشمی شاهرودی با بیان اینکه دولت باید از سرمایه گذاران و مولدان و صادر کنندگان حمایت کند، گفت: باید بانک های داخلی و دولت از این افراد حمایت کنند و آنها را در زمانی که تحریم هستیم تضمین کنند.

وی افزود: اگر روی این موضوعات متمرکز شویم و البته اختلافات را نیز کنار بگذاریم و با مفاسد هم جداً برخورد شود رسیدن به وضعیت بهتر اقتصادی قابل دسترسی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:همچنین باید مسائل اقتصادی کشور شفاف شود و هیچ چیزی پشت پرده قرار نگیرد تا بشود فهمید که چه کسی چه کاری انجام می دهد و با همین ترتیب فسادی رخ نخواهد داد و اینها همه عملی و قابل اجراست.

هاشمی شاهرودی افزود: با وجود تحریم های مختلف، این کشور و مردم عزیز می توانند مقابله کنند و بایستند چنان 

پربیننده ترین خبرها