افزایش احتمال درگیری نظامی میان اروپا و روسیه

افزایش احتمال درگیری نظامی میان اروپا و روسیه
پنج‌شنبه 19 بهمن 1396 - 06:25

گزارش سالانه امنیتی مونیخ با اشاره به عواملی مانند تضعیف توافق‌های کنترل تسلیحاتی و شدت گرفتن تنش‌ها میان روسیه و کشورهای اروپایی درباره بروز درگیری‌های نظامی ناخواسته میان آنها هشدار داده است.

 

العالم - آسیا

گزارش سالانه موسوم به «گزارش امنیتی مونیخ» ابراز نگرانی کرده زوال قراردادهای کنترل تسلیحاتی، استقرار تسلیحات اضافی و تنش‌ها بر سر برگزاری مانورهای نظامی خطر بروز درگیری‌های مسلحانه میان اروپا و روسیه را افزایش داده است. 

به نوشته رویترز، این گزارش به تشدید فشارها روی معاهده‌های خلع سلاح‌های اتمی مانند «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF)» و تدوام نگرانی‌های امنیتی در شرق و مرکز اروپا اشاره کرده است. 

در گزارش مورد نظر که روز پنجشنبه، چند روز قبل از افتتاح کنفرانس امنیتی مونیخ رسماً منتشر می‌شود به اصرار ائتلاف ناتو در این باره که به دنبال رسیدن به توافق جدیدی برای کنترل رقابت تسلیحاتی با روسیه نیست، اشاره شده است.

گزارش امنیتی مونیخ تصریح کرده این وضعیت «ممکن است به تشدید وخامت اوضاع امنیتی در اروپا منجر شود.»

  این گزارش می‌افزاید: «در این اوضاع نابسامان امور، اشتباه‌های محاسباتی و سوءتفاهم‌ها ممکن است به بروز یک درگیری غیرعمدی منجر شوند.»

حدود ۵۰۰ نفر از مقام‌های ارشد حکومتی و نظامی از اروپا، آفریقا، ایالات متحده، روسیه و کشورهای خلیج فارس در کنفرانس امنیتی مونیخ که از 16تا 18 فوریه برگزار می‌شود چالش‌های امنیتی را مورد بررسی قرار خواهند داد. 

گزارش امنیتی مونیخ یادآور شده که درگیری‌ها در اوکراین نیز به مانعی بزرگ برای کاستن از تنش‌ها میان روسیه و کشورهای غربی منجر شده‌اند. تصمیم آمریکا برای ارسال سلاح‌های کشنده به اوکراین، احتمالاً این موانع را مستحکم‌تر خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها