وزیر نفت: نوسازی تاسیسات نفتی 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد

وزیر نفت: نوسازی تاسیسات نفتی 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد
پنج‌شنبه 19 بهمن 1396 - 19:33

وزیر نفت با اشاره به اینکه بسیاری از تاسیسات مناطق نفت خیز کشور مستهلک است گفت: نوسازی تاسیسات مناطق نفت خیز ایران به 10 میلیارد دلار سرمایه ‌گذاری نیاز دارد.

العالم- ایران/ اقتصادی 

بیژن نامدار زنگنه روز پنجشنبه در نشست شورای اداری گچساران با اشاره به اینکه روزانه به ‌طور میانگین 10 مورد تعمیرات لوله در تاسیسات نفتی به علت قدیمی بودن آنها انجام می‌شود، بیان کرد: در صورت اختصاص اعتبار برای تاسیسات مناطق نفتی افزون بر اشتغالزایی، میزان تولید نیز افزایش خواهد یافت.
وی با اعلام اینکه در صورتی که وضعیت تولید نفت خوب باشد، مشکلات دیگر هم رفع می ‌شود گفت: نوسازی تاسیسات نفتی ضروری است.
وزیر نفت تصریح کرد: برای کمک به رفاه و وضعیت زندگی مردم مناطق نفت خیز افزون بر کمک ‌های قبلی دستکم لازم است سه تا چهار درصد درآمد نفتی به این مناطق اختصاص یابد.
زنگنه بیان کرد: از محل منابع نفتی به 10 هزار روستای کشور در سال‌ های گذشته گازرسانی شده است.
وی گفت: این طرح از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت‌ های مایع تامین اعتبار شده است که میزان هزینه انجام شده برای گازرسانی این روستاها چهار میلیارد دلار است و یک میلیارد دلار دیگر باید هزینه شود.
وزیر نفت افزود: یک طرح پنج میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری در مناطق نفت خیز کشور اجرا می‌شود که 2 میدان نفتی گچساران هم آن قرار دارد که دستکم برای اجرا آنها 60 تا 70 میلیون دلار سرمایه گذاری می شود.
زنگنه ساماندهی نیروهای قرارداد موقت را از برنامه‌های جدی وزارت نفت دانست و یاد آور شد: کارهای مقدماتی این طرح انجام شده است و در اردیبهشت 97 عملیاتی خواهد شد.
وی افزود: برای جذب نیرو باید طوری اقدام کرد تا هیچ‌ کس احساس نکند به علت بی‌عدالتی نتوانسته جایی مشغول به کار شود.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای ساخت 6 واحد پتروشیمی در کهگیلویه و بویراحمد که 4 واحد آن در گچساران است گفت: جز خوزستان و بوشهر در هیچ استان دیگری این تعداد پتروشیمی در حال ساخت وجود ندارد.
زنگنه بیان کرد: همه این طرح‌ها سرمایه‌گذار دارد که در صورت راه اندازی آنها هر کدام دستکم یک هزار شغل ایجاد می کند.
وی با اشاره به در حال اجرا بودن 2 طرح بزرگ راهسازی گچساران از محل بودجه نفت گفت: تلاش می‌شود برای تخصیص اعتبار به این طرح‌ ها چاره اندیشی شود.
وزیر نفت بیان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد برای مسئولیت‌های اجتماعی و عام‌المنفعه 2 هزار و 500 میلیارد ریال از محل اعتبارهای نفتی هزینه شده است.
‌اکنون در شرکت نفت گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد روزانه 630 هزار بشکه نفت، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز خشک و ۳۵ هزار بشکه میعانات گازی به ‌صورت نفتا تولید می‌شود.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد.

ایرنا 

 

پربیننده ترین خبرها