پدیده هولناک خودکشی زنگ خطری برای آل سعود

پدیده هولناک خودکشی زنگ خطری برای آل سعود
شنبه 20 خرداد 1391 - 06:03

افزايش بي سابقه خودکشي جوانان در عربستان به دليل فقر، بيکاري و نااميدي از آينده؛ از بروز پديده اي هولناک در اين کشور به دليل گسترش نارضايتي عمومي مردم از زندگي خود در اين کشور نفت خيز و ثروتمند، حکايت دارد.

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، یک جوان عربستانی در نامه ای به "سلمان العوده" از شیوخ سرشناس وهابی سعودی تأکید کرد که قصد دارد به زودی خودکشی کند، و برخلاف اتهام مسئولان از هیچگونه بیماری روحی و روانی رنج نمی برد.

الوطن نوشت: این جوان 23 ساله عربستانی در نامه خود تأکید کرده که به دلیل بیکاری و نبود فرصت شغلی و ایمان به این مسأله که از همه ثروتها و امکانات این کشور محروم شده، به زودی مقابل دادگاه "حفر الباطن" دست به خودکشی می زند.

وضعیت این جوان عربستانی تنها مورد گزارش شده در این کشور نیست؛ به صورتی که از اوایل امسال حدود 34 مورد خودکشی یا اقدام به خودکشی گزارش شده است که اکثر آنها از جوانان بیکار و ناامید  بودند.

آمار شبه رسمی منتشر شده حاکی است که شمار افراد بیکار عربستانی تا پایان سال 2011، به یک میلیون و 700 هزار نفر یعنی 18.8 درصد از نیروی کار این کشور رسیده است. این درحالی است که هزاران نفر از آنها دارای مدرک دانشگاهی دکترا و فوق لیسانس هستند.

با این حال وزارت کار سعودی اعلام کرده که شمار افراد بیکار در این کشور فقط یک میلیون یعنی 11 درصد از نیروی کار می باشد.

بر اساس تحقیقات 3 تن از دانشگاهیان در عربستان، 84 درصد از کسانی که در این کشور دست به خودکشی زده اند، از جوانان زیر 35 سال هستند .. 58 درصد آنها نیز مذکر و 42 درصد هم مؤنث هستند.

برخلاف تلاش برخی رسانه های سعودی برای مرتبط کردن افزایش هولناک پدیده خودکشی با بیماری روانی و روحی؛ توجه به موارد مختلف خودکشی مشخص می کند که بیشتر این موارد درنتیجه بیکاری و ناامیدی جوانان بوده است.

با توجه به افزایش نارضایتی عمومی در عربستان به دلایل اقتصادی از جمله فقر و بیکاری جوانان در نفت خیزترین کشور دنیا، هر لحظه امکان بروز یک انفجار سیاسی بزرگ، رژیم سعودی را تهدید می کند.

نظرسنجی ها نشان می دهد که 84 درصد از جوانان عربستانی بیکاری را بزرگترین مشکل و تهدید پیش روی خود می دانند، و مواد مخدر و تروریسم با نسبت 72 درصد، در جایگاه بعدی این تهدیدها قرار دارد.

"حسین سلامه" کارشناس عربستانی، درباره افزایش خودکشی جوانان می گوید: فکر نمی کنم که خودکشی جوانان مسأله ای عجیب باشد؛ زیرا این مسأله درنتیجه سیاست مسئولان سعودی و بسته بودن راه ها در برابر جوانان و نسل های جدید است؛ این مشکلات جوانان را با بحرانهای روحی مواجه می کند که از مهمترین دلایل بیماری های روانی، خودکشی و اعتیاد به مواد مخدر است که جامعه را نابود می کند.



پربیننده ترین خبرها