مدیرعامل مهندسی و توسعه گاز تشریح کرد:

آخرین جزئیات آماده سازی زیرساخت ها برای افزایش صادرات گاز ایران به عراق و اروپا

آخرین جزئیات آماده سازی زیرساخت ها برای افزایش صادرات گاز ایران به عراق و اروپا
شنبه 21 بهمن 1396 - 10:48

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با بیان این که ظرفیت صادرات گاز به عراق تا 50 میلیون مترمکعب افزایش می یابد، گفت: خطوط لوله انتقال گاز غرب و شمال غربی کشور به گونه ای ساخته می شوند تا علاوه بر پایداری در تامین گاز مصرف داخلی، امکان سواپ و صادرات گاز نیز فراهم شود.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

حسن منتظر تربتی روز شنبه درباره آخرین وضعیت ساخت خط لوله های صادرات گاز کشور بیان داشت: کار ساخت خط لوله ششم سراسری که علاوه بر تامین پایدار گاز مناطق غربی کشور، برای صادرات به عراق نیز مورد استفاده قرار می گیرد، تقریبا به پایان رسیده است.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز افزود: اکنون تمرکز بیشتر ما بر روی پایان دادن به ساخت خط لوله نهم سراسری است که در گام نخست تا میاندوآب احداث شده و در نهایت به مرز بازرگان امتداد می یابد.
تربتی یادآور شد: با شتاب بخشیدن به ساخت این خط لوله، هر سه ماه یکبار می توان بخشی از آن را افتتاح کرد.
وی خاطر نشان کرد: خطوط لوله انتقال گاز غرب و شمال غربی کشور به گونه ای ساخته می شوند تا شبکه انتقال گاز کشور تقویت شده و پایداری در تامین گاز افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ادامه داد: البته تلاش می کنیم علاوه بر تامین نیاز داخل، امکان سواپ و صادرات گاز نیز داشته باشیم.
افزایش ظرفیت صادرات گاز به عراق تا روزانه 50 میلیون مترمکعب
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: با راه اندازی خط ششم سراسری ظرفیت صادرات گاز به دو مقصد بغداد و بصره در عراق به 50 میلیون مترمکعب افزایش می یابد.
تربتی تاکید کرد: شبکه انتقال گاز را به نحوی توسعه داده ایم که حتی در صورت افزایش درخواست، بتوان ظرفیت صادرات گاز را بالاتر نیز ببریم.
ظرفیت سازی برای صادرات گاز به اروپا
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز درباره روند ساخت خطوط لوله گازی که بتوان از طریق آنها برای صادرات گاز به اروپا، ظرفیت سازی کرد، اظهار داشت: خط لوله نهم سراسری نیز گاز مناطق شمال غربی کشور را تامین کرده و همچنین امکان افزایش ظرفیت گاز به ترکیه را فراهم خواهد کرد.
تربتی افزود: خط لوله 56 اینچی که ساخته می شد قادر است 110 میلیون مترمکعب گاز را منتقل کند، اما این که چه میزان به صادرات اختصاص یابد، بستگی به وضعیت مصرف در داخل کشور دارد.
به گزارش ایرنا، وی اضافه کرد: ساخت خط لوله نهم سراسری تا پایان سال 98 به طور کامل به پایان می رسد و سپس ساخت خط لوله یازدهم آغاز می شود که ساخت آن نیز حدود 2 سال به درازا خواهد کشید.
بنابر این گزارش، در صورت نهایی شدن صادرات گاز به اروپا، ترکیه و دریای سیاه به عنوان مسیرهای اصلی صادراتی ایران خواهند بود، بنابراین تکمیل شبکه گاز در مناطق غربی و شمال غربی می تواند در صادرات احتمالی گاز موثر باشد. 
اکنون 36 هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز فشار قوی در مناطق مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده‌اند که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده این میزان از خطوط لوله در افق 1404 با 26 درصد افزایش به 45 هزار کیلومتر خواهد رسید.
همچنین تعداد مراکز بهره ‌برداری از 40 مرکز کنونی به 74 مرکز و تعداد ایستگاه‌های تقویت فشار از 79 ایستگاه کنونی به 130 ایستگاه تقویت فشار می‌رسد.
میزان تولید روزانه گاز کشور نیز به حدود 800 میلیون مترمکعب در روز رسیده که پیش بینی می شود با راه اندازی همه فازهای پارس جنوبی به یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب افزایش پیدا کند.
با بهره برداری کامل از فازهای پارس جنوبی و توسعه میادین گازی مشترک و مستقل، میزان تولید گاز به حدی افزایش می یابد که بخشی از آن باید به صادرات اختصاص یابد.
بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه، ظرفیت صادرات سالانه 80 میلیارد مترمکعب گاز وجود دارد که 50 میلیارد مترمکعب از آن به صادرات به کشورهای همسایه اختصاص خواهد یافت.
همچنین پس از افزایش تولید گاز کشور، امکان صادرات سالانه 30 میلیارد مترمکعب گاز به اروپا وجود خواهد داشت، بر این اساس، ایران در نظر دارد در بلند مدت، سهمی از بازار انرژی این قاره را در اختیار بگیرد.
در سال های اخیر، شماری از کشورهای اروپایی از جمله گرجستان، بلغارستان و یونان در خواست واردات گاز از ایران را مطرح کرده اند که البته تاکنون نهایی نشده است.
هم اکنون ترکیه بزرگترین خریدار گاز ایران به شمار می رود، و با ارمنستان تهاتر گاز در برابر برق و با جمهوری آذربایجان سواپ گاز انجام می شود.
صادرات گاز کشورمان به عراق (بغداد) نیز اکنون حدود 15 میلیون مترمکعب است که در اوایل سال 97 صادرات به بصره در جنوب عراق نیز افزایش می یابد.
ایران خط لوله صادرات گاز به پاکستان را ساخته، اما پاکستان برای تکمیل خط لوله در خاک خود اقدامی نکرده است.
مطالعات مربوط به صادرات گاز به عمان نیز در حال انجام است که پیش بینی می شود تا سه سال آینده به نتیجه برسد.
کویت، امارات، گرجستان، هند و افغانستان از کشورهای منطقه هستند که درخواست خود برای واردات گاز از ایران را مطرح کرده اند و حتی مذاکراتی نیز انجام شده اما هنوز نهایی نشده است.

پربیننده ترین خبرها