روسیه: مشغول رایزنی با ایران درباره تغییر «فردو» هستیم

روسیه: مشغول رایزنی با ایران درباره تغییر «فردو» هستیم
يکشنبه 22 بهمن 1396 - 20:18

سفیر روسیه در تهران می‌گوید هیئتی از «روس‌اتم» در حال انجام رایزنی‌هایی در ایران برای تغییر سایت هسته‌ای فردو است.

العالم - اروپا

«لوان جاگاریان»، سفیر روسیه در ایران می‌گوید یک هیئت از کشورش در سفر به تهران با مسئولان درباره ایجاد تغییرات در تأسیسات هسته‌ای فردو رایزنی کرده است. 

«جاگواریان» که با رسانه «ایتارتاس» گفت‌وگو می‌کرد گفت مسکو از سطح همکاری‌های میان روسیه-ایران در چارچوب توافق هسته‌ای «برجام» خشنود است. 

وی با بیان اینکه هیئتی از شرکت «روس‌اتم» در حال بازدید از ایران برای رایزنی درباره «برخی جنبه‌های عملی پروژه بازطراحی فردو است»، گفت: «امیدوار هستیم به زودی نتایج این رایزنی‌ها را ببینیم.»

سفیر روسیه در تهران در بخش دیگری از این مصاحبه ضمن یادآوری اینکه ایران به تمامی تعهداتش در برجام پایبند بوده تلویحاً از کارشکنی‌های دولت آمریکا در آن انتقاد کرد.

«جاگواریان» گفت که ایران و روسیه هر دو درباره اوضاع کنونی برجام نگرانی دارند. وی گفت: «قابل درک است که شریکان اروپایی‌ ما هم درباره اوضاع پیرامون برجام نگران باشند، زیرا آنها تلاش زیادی برای حصول آن کردند.»

ترامپ روز ۲۲ دی‌ماه طبق تعهدات آمریکا در برجام تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرد، اما گفت ممکن است آخرین بار باشد که این کار را می‌کند. او متحدان اروپایی آمریکا را تهدید کرد چنانچه برای «اصلاح نقائص فاجعه‌بار برجام» اقدام نکنند، آمریکا را از آن خارج خواهد کرد.

سفیر روسیه در تهران گفت: «مایلم یک بار دیگر تأکید کنم-ایران کاملاً به تعهداتش در برجام پایبند بوده است. این توافق، محصول گفت‌وگوهای بین‌المللی پیچیده است و باید به همان شکلی که در تابستان ۲۰۱۵ حاصل شد باقی بماند. هیچ حرفی درباره تغییر آن نمی‌تواند مطرح باشد.»

توافق هسته‌ای بین ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (امریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) به‌علاوۀ آلمان در تیر ۱۳۹۴ مورد توافق طرفین مذاکره قرار گرفت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را تأیید کرده است. 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها