بروجردی خبر داد

تلاش کمیته مشترک ایران و چین برای اعزام غواص به محل غرق شدن سانچی

تلاش کمیته مشترک ایران و چین برای اعزام غواص به محل غرق شدن سانچی
دوشنبه 23 بهمن 1396 - 09:49

رییس گروه دوستی و پارلمانی ایران و چین گفت: درباره نگرانی خانواده هایی که در حادثه سانچی عزیزان خود را از دست داده اند صحبت و توافق شد کمیته مشترکی میان ایران و چین برای تعیین تکلیف نهایی سرنوشت این افراد با توجه به غرق شدن کشتی تشکیل شود.

العالم- ایران/ سیاسی 

علاءالدین بروجردی افزود: در این سفر که به دعوت رییس کمیسیون سیاست خارجی کنگره خلق چین انجام شد در پکن و شانگهای مذاکرات مفصلی با نایب رییس مجلس و با وزیر خارجه این کشور انجام شد.
وی گسترش هرچه بیشتر همکاری های دوجانبه و روابط دو کشور با محوریت روابط اقتصادی را از مهم ترین محورهای این مذاکرات دانست و یادآور شد: سرمایه گذاری چین در پروژه های زیربنایی جمهوری اسلامی ایران و گلایه از این که بعد از برجام مشکلات بانکی با چین همچنان پابرجا مانده و تأکید بر تسریع در حل این مشکلات از جمله مواردی بود که با طرف چینی مطرح شد.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به حضور معاون وزیر راه و شهرسازی ایران در این سفر اشاره و خاطرنشان کرد: در دیدار با مقامات چینی در مورد پروژه های زیربنایی ریلی کشور که جزو اولویت ها در حمل و نقل بین شهری است، گفت و گو شد و چینی ها آمادگی خود را با شرایط بسیار مناسبی اعلام کردند.
بروجردی در ادامه با بیان این که چین آمادگی دارد با سرمایه خود پروژه های مهمی همچون خط آهن سریع السیر تهران- مشهد و تهران- تبریز را احداث کند، گفت: طرف چینی موافق است تا با فاصله یک سال بعد از اتمام پروژه به عنوان زمان تنفس به طور متقابل بر اساس توافق طرفین از طریق تهاتر نفت یا فرمول دیگری این سرمایه گذاری را به چین بازگرداند.
وی در ادامه این ارتباط اقتصادی با چین را در شرایط اقتصادی فعلی اقدامی ضروری و منطقی دانست و افزود: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی با طرف چینی برای برقی کردن خط آهن فعلی تهران- مشهد قراردادی امضا کرده که بهتر است خطوط پرسرعت جایگزین شود.
رییس گروه دوستی و پارلمانی ایران و چین همچنین تصریح کرد: در این سفر مسیر پکن- شانگهای را با خط سریع السیر 350 کیلومتر در ساعت رفتیم که بسیار قطار مدرنی بود و اگر این خط آهن در ایران احداث شود به این معناست که مسیر تهران- مشهد را در کمتر از سه ساعت می توان طی کرد.
بروجردی با بیان این که چین مقام اول دنیا و فناوری برتر در خط آهن سریع السیر را دارد و و 22 هزار کیلومتر اجرا کرده و 10 هزار کیلومتر در دست مطالعه دارد، خاطرنشان کرد: از آنجایی که قصد داریم در پایان سند چشم انداز کشور اول منطقه باشیم باید فناوری های نوین دنیا را جذب کنیم لذا نباید خط آهن قبل انقلاب را برقی کنیم و باوجود این که ممکن است به لحاظ زیست محیطی مفید باشد اما بر اساس سند چشم انداز نیست.
وی ادامه داد: از این رو باید خیز بلندی برداشته و به دولت توصیه می کنیم درباره خط آهن سریع السیر تهران-مشهد با چینی ها قرارداد منعقد کنند تا به راحتی سالیانه 30 میلیون نفر جمعیت در این مسیر جابجا شود.
رییس گروه دوستی و پارلمانی ایران و چین به حضور این هیات در شهر شانگهای و دیدار با معاون کنگره شانگهای که با 25 میلیون نفر جمعیت جزو بزرگ ترین شهرهای دنیا است، اشاره و عنوان کرد: در این مذاکرات درباره نگرانی خانواده هایی که در حادثه سانچی عزیزان خود را از دست داده اند صحبت و توافق شد کمیته مشترکی میان ایران و چین برای تعیین تکلیف نهایی سرنوشت این افراد با توجه به غرق شدن کشتی تشکیل شود.
بروجردی ادامه داد: تا کنون از طریق ربات به کشتی غرق شده دسترسی یافته اند اما نیاز به اعزام غواص است که از نزدیک وضعیت کشتی مشاهده و درباره آن اطمینان حاصل شود که در این خصوص نیز مذاکره مفصلی با فرمانده امداد و نجات چینی صورت گرفت که در کمیته مشترک به آن رسیدگی می شود، همچنین توافق و تأکید شد که با توجه به حرکت روزانه صدها فروند نفتکش که تعداد زیادی از آن ها برای ایران است، استاندارد کشتی ها افزایش یابد.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در این سفر محمد آشوری تازیانی عضو هیأت رییسه، ابوالفضل حسن بیگی و محمدابراهیم رضایی اعضای کمیسیون امنیت ملی، سهراب گیلانی عضو گروه دوستی و پارلمانی ایران و چین و مجید کیان پور عضو کمیسیون عمران مجلسبرای طرح مسائل عمرانی و پروژه های راه به همراه معاون وزیر راه و شهرسازی هیأت پارلمانی ایران را همراهی می کردند.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس 18 بهمن در صدر هیاتی برای انجام ملاقات و مذاکره با مقامات چینی وارد پکن شد.

خانه ملت 

 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها