جزئیات روابط تیره کرواسی و صربستان با گذشت 20 سال از زمان پایان جنگ

جزئیات روابط تیره کرواسی و صربستان با گذشت 20 سال از زمان پایان جنگ
دوشنبه 23 بهمن 1396 - 22:35

رؤسای جمهوری کرواسی و صربستان امروز دوشنبه اذعان کردند که با وجود گذشت بیش از 20 سال از زمان پایان جنگ روابط این دو کشور همچنان تیره است.

العالم - اروپا

کولیندا کیتاروویچ رئیس جمهوری کرواسی در زاگرب با همتای صرب خود الکساندر ووچیچ دیدار کرد و در این دیدار گفت : با تأسف بسیار ؛ تاریخ همچنان سایۀ خود را روی روابط صربستان و کرواسی انداخته است به نحوی که نمی توان روابط این دو کشور را دوستانه توصیف کرد.

ووچیچ هم با تأیید گفتۀ همتای کروات خود گفت : صربستان و کروآسی نیاز به بهبود روابط خود دارند. 

جنگ کروات ها و صرب ها بین سال های 1991 و 1995 حدود 20 هزار کشته برجای گذاشت که علت آغاز این جنگ اعلام استقلال کرواسی و جدایی اش از یوگسلاوی سابق بود. اعلام استقلال کرواسی سرآغاز فروپاشی یوگسلاوی سابق بود.      

روابط کرواسی و صربستان قبلاً بهبود یافته بود ولی از چند ماه پیش بار دیگر تیره شده است زیرا هر یک از این دو طرف همدیگر را به برافروختن آتش جنگ و ارتکاب جنایات جنگی متهم می کند.

کرواسی عضو اتحادیه اروپا است . صربستان همچنین کرواسی را به سنگ اندازی در مسیر مذاکراتش با اتحادیه اروپا برای عضویت در این اتحادیه متهم می کند.         

رئیس جمهوری کرواسی در ادامه سخنانش گفت: ما و شما درباره چند مساله با همدیگر متفق القول هستیم ولی در برخی مسائل اختلاف نظر داریم .

مفقود الاثرهای جنگ استقلال کرواسی و اختلاف بر سر رود مرزی دانوب جزء مسائل مورد اختلاف کرواسی و صربستان است .

214      

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها