وزیر خارجه ترکیه: آمریکا برای ادامه همکاری با ی.پ.گ، اقدامی علیه داعش نمی کند

وزیر خارجه ترکیه: آمریکا برای ادامه همکاری با ی.پ.گ، اقدامی علیه داعش نمی کند
سه شنبه 24 بهمن 1396 - 14:38

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه ادعا کرد: آمریکایی ها در سوریه، کشور متحد خود یعنی ترکیه را رها کردند و برای ادامه همکاری با یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ)، اقدامی را در راستای مبارزه عناصر گروه تروریستی داعش در منطقه انجام نمی دهند.

العالم - ترکیه

چاووش اوغلو در یک نشست خبری پیش از دیدار با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: آنکارا در روابط خود با واشنگتن مرتکب اشتباه و یا آسیب به متحد خود نشده است اما رفتارهای ناشایست و خطاهای بزرگی را از سوی دولتمردان آمریکایی مشاهده کردیم.

وی بیان کرد: 'آمریکایی ها به هیچ کدام از وعده های خود در برابر ترکیه عمل نکرده اند و امروز ما منتظر گام های عملی این کشور در راستای مبارزه با تروریست ها هستیم و گر نه اعتماد متقابل ما و آنها پایدار نخواهد بود.'

چاووش اوغلو گفت: 'همکاری عناصر داعش با ی.پ.گ در منطقه مشهود و آشکار است و متاسفانه دولتمردان آمریکا، متحد خود در منطقه یعنی ترکیه را رها کرده و برای ادامه همکاری با عناصر تروریستی ی.پ.گ، اقدامی علیه گروه داعش نمی کنند.'

وی تاکید کرد: 'عملیات عفرین با قاطعیت و در راستای نابودی کامل تروریست ها ادامه دارد و اگر آمریکایی ها با اقداماتی عملی، عناصر تروریستی داعش و ی.پ.گ را از منبج خارج نکنند، ارتش ترکیه بلافاصله پس از عفرین، از زمین و هوا به منبج و شرق فرات نیز حمله خواهد کرد.'

به گزارش ایرنا، دولت آمریکا سال 2015 میلادی به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش وارد سوریه شد و به ادعای کارشناسان سیاسی ـ امنیتی ترکیه، به تجهیز تسلیحاتی گروه های جنگجوی منطقه به ویژه یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) پرداخت.

مقامات ارشد ترکیه بارها اعتراض خود را نسبت به ارسال سلاح از سوی آمریکا به ی.پ.گ اعلام کرده و مدعی شده اند که تجهیز تسلیحاتی ی.پ.گ در آینده امنیت ملی ترکیه را به خطر می اندازد.

دونالد ترامپ اواخر سال گذشته میلادی در گفت و گوی تلفنی با اردوغان قول توقف ارسال سلاح به ی.پ.گ را داد اما به گفته مقامات آنکارا، همچنان ارسال سلاح به گروه های ی.پ.گ و پ.ی.د در سوریه ادامه دارد.

مقام های آنکارا مدعی هستند که یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) که شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) محسوب می شود، با حزب کارگران کردستان ترکیه همکاری دارد و هر دو، شاخه سوری این گروه تروریستی هستند و این گروه ها امنیت ملی ترکیه را به خطر انداخته اند.

دولت ترکیه با ادعای نابودی نیروهای حزب 'کارگران کردستان ترکیه' (پ.ک.ک) و حزب 'اتحاد دموکراتیک سوریه' (پ.ی.د)، 'یگان‌های مدافع خلق سوریه' (ی.پ.گ) و داعش، ماه گذشته میلادی عملیاتی را با نام 'شاخه زیتون' در 'عفرین' آغاز کرد که بنا به اعلام رسانه های این کشور، در پی آن تاکنون یکهزار و 439 نفر کشته شده اند.

مقامات ارشد ترکیه بارها در سخنان خود خطاب به دولت آمریکا هشدار داده اند که در صورت خارج نکردن 'تروریست ها' از منبج، ارتش ترکیه بعد از عفرین، از زمین و هوا به شرق فرات و شهر منبج حمله خواهد کرد.

بسیاری از کارشناسان سیاسی و مهمتر از آنها سران بعضی از احزاب مهم ترکیه به حمایت از عملیات عفرین پرداخته اند و البته معتقدند که 'حمایت های آمریکا از گروه های معارض شمال سوریه' باعث آغاز عملیات شاخه زیتون شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها