برگزاری کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق در کویت با حضور ظریف

برگزاری کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق در کویت با حضور ظریف
چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 11:33

کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق با سخنرانی افتتاحیه شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت و با حضور وزیر خارجه ایران آغاز شد.

العالم _ عراق

کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق در کویت دقایقی قبل با سخنرانی افتتاحیه شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت در کاخ بیان  آغاز شد.

وی طی سخنانی عنوان کرد که حجم تخریب‌ها در عراق پس از حضور گروه‌های تروریستی در این کشور را درک می‌‌کنیم.

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان، عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات، ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق، خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین و نمایندگان دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی نیز در این کنفرانس حضور دارند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بدین منظور عصر دیروز (سه‌شنبه) راهی کویت شد و قرار است در این نشست به ایراد سخنرانی بپردازد.

این کنفرانس از روز دوشنبه (23 بهمن ماه) با مشارکت صدها شرکت بزرگ و سازمان بین‌المللی و موسسات مالی جهانی و با هدف حمایت از عراق در بازسازی ویرانی‌های باقی مانده این کشور از جنگ با داعش آغاز شد.

خالد جارالله، معاون وزیر امور خارجه کویت اعلام کرد که بیش از یک هزار شرکت و سرمایه‌گذار در این کنفرانس شرکت می‌کنند و مسئولان عراقی نیز پروژه‌های بزرگی را ارائه خواهند داد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیروز (سه شنبه) پس از ورود به کویت به منظور شرکت در کنفرانس بین المللی بازسازی عراق در جمع خبرنگاران عنوان کرد: برای ما هم پیشرفت و هم ثبات عراق بسیار مهم است. 

وی با بیان اینکه ایران همواره در کنار مردم عراق بوده است، گفت: در زمان مبارزه با داعش و تکفیری ها در کنار مردم عراق بودیم، همین طور در بازسازی عراق، ایران از ابتدا در کنار مردم عراق بوده است. کشوری که به تعهداتش در کنفرانس قبلی بازسازی عراق کاملا عمل کرده است.

ظریف افزود: قرار بود ایران در حوزه انرژی کمک کند هم در حوزه گاز روابط برقرار کرده و هم در حوزه برق کمک کردیم. همینطور بخش خصوصی ایران به ویژه در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی بسیار فعال بوده است، در شرایطی که کمتر کشوری در این حوزه فعالیت می کرد، شرکتهای راهسازی ایران و سایر شرکتهای ایران که در حوزه نیروگاهی بودند در عراق فعالیت جدی داشتند. در حوزه آب شرکتهای ایران فعال بودند و ما مزیت نسبی نشان دادیم برای حضور جدی در بازسازی عراق، امروز هم بخش خصوصی ما کاملا آمادگی دارد در بازسازی عراق حضور فعال داشته باشد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران هم متعهد است هم دولتی و هم با حمایت از بخش خصوصی در این حوزه حضور داشته باشد. 

 

پربیننده ترین خبرها