ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار داد؛

افزایش شیوع اعتیاد در میان دختران

افزایش شیوع اعتیاد در میان دختران
چهارشنبه 25 بهمن 1396 - 20:19

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 10 درصد معتادان زن هستند، گفت: نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد که شیوع اعتیاد در میان زنان گروه سنی پایین رو به افزایش است، این علامت هشدار جدی است، باید نسبت به دختران به عنوان مادران آینده جامعه حساس تر باشیم.

العالم ـ ایران

پرویز افشار عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در یزد، افزود: در 2دهه گذشته شاهد تغییر ناگهانی در تعداد زنان معتاد بودیم، طوریکه در سال 1380 ، حدود پنج درصد معتادان زن بودند متاسفانه در سال 90 این رقم 2 برابر شد. 
وی اظهار کرد: بر پایه طرح ارزیابی سوء مصرف مواد مخدر که سال های 94 و 95 صورت گرفت، تعداد زنان معتاد نسبت به پنج سال گذشته در مجموع افزایش پیدا نکرد و رشد قابل ملاحظه ای هم نداشته است. 
افشار در ادامه اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار در ایران ، 2 میلیون و 800 هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر هستند که این تعداد در مجموع معتاد نیستند، زیرا بر اساس استانداردهای بین المللی به هر فردی نمی توان برچسب اعتیاد زد. 
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: بر اساس برداشت مسئولان ستاد،از این تعداد یک میلیون و 800 هزار نفر معتاد هستند، اگر مواد مصرف نکنند، رفتار آنها منجر به بزه در جامعه می شود. 
وی با بیان اینکه معتادان برای درمان به مراکز مجاز دولتی و غیردولتی دارای پروانه مراجعه کنند، افزود: برای همه معتادان در دادگاه های درمان مدار نسخه واحد پیچیده نمی شود، هر فرد بر اساس نیازش به مراکز درمانی که در هشت بخش طبقه بندی می شود، معرفی خواهند شد. 
به گفته افشار ، مواد مخدر و آسیب های ناشی از آن سالانه 40 تا 50 هزار میلیارد تومان خسارت به صورت مستقیم و غیر مستقیم به جامعه وارد می کند، از این رو مصرف مواد مخدر هزینه بسیار کلانی را به جامعه تحمیل می‌کند. 
وی با بیان اینکه 91 درصد مراکز درمانی اعتیاد توسط بخش خصوصی خدمات ارائه می دهند، یادآور شد: در تبصره 2 ماده 15 قانون، دولت مکلف است هزینه درمان اعتیاد افراد بی بضاعت را پرداخت کند و در بخش دوم این قانون هم زمینه پوشش بیمه اعتیاد را در بیمه های پایه و بستری برای همه آحاد فراهم کند. 
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: متاسفانه بخش اول علی رغم پیگیری ها هنوز انجام نشد و بخش دوم که بیمه است اعتباری که از سال 92 تا الان داشتیم، حدود 79 میلیارد تومان تخصیص یافت . 
وی عنوان کرد: متاسفانه براساس مصوبه هیات وزیران درمان های اقامتی شامل مراکز بهبودی میان مدت مشمول بیمه نیست، فقط شامل درمان متادون و سرپایی است، باید در مراکز اقامتی هزینه پرداخت کنند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها