در نشست خبری مشترک مطرح شد؛

الحریری: تجاوزگری‌های اسرائیل و مواضع تنش آمیزش، مانعی در برابر صلح است/ تیلرسون: حزب‌الله در سوریه منجر به افزایش کشتارها شده است

الحریری: تجاوزگری‌های اسرائیل و مواضع تنش آمیزش، مانعی در برابر صلح است/ تیلرسون: حزب‌الله در سوریه منجر به افزایش کشتارها شده است
پنج‌شنبه 26 بهمن 1396 - 16:55

وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر لبنان اعلام کرد نسبت به نهایی شدن یک توافق برای حل نزاع مرزی میان بیروت و تل‌آویو خوشبین است.

العالم- لبنان

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا امروز (پنجشنبه 26 بهمن) پس از دیدار با «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان در کنفرانس خبری مشترک با وی شرکت کرد. 

سعد حریری در نشست خبری مشترک با تیلسون وزیر خارجه آمریکا گفت: در دیدار با تیلرسون بر حق لبنان در اکتشاف منابع طبیعی در آبهای منطقه ای خود تاکید کردم، در تلاش برای ایجاد راه حل هایی در  موضوع نفت هستیم. 

وی تصریح کرد: تجاوزگریهای اسرائیل و مواضع تنش آمیزش، مانعی در برابر صلح دائم است، از نظر ما هرگونه تنشی برای منطقه مفید نیست و ما نیاز به آرام کردن اوضاع و گفت وگو و ایجاد راه حل داریم. 

تیلرسون در این نشست خبری گفت: ارتش لبنان تنها مدافع لبنان است، از شراکت نظامی با لبنان و نیروهای نظامی این کشور که در برابر داعش ایستادند، خرسندیم.

 تیلرسون از این تریبون نیز برای حملات خود علیه حزب الله استفاده کرد و مدعی شد: حضور حزب‌الله در سوریه منجر به افزایش کشتارها شده است و این جنبش در کنار نظام بشار اسد ایستاده است. 

وی سپس ادعا کرد: حزب‌الله از نظر ما تروریستی است و تفاوتی میان شاخه نظامی یا سیاسی آن وجود ندارد. ما متعهد به ثبات ، استقلال و حاکمیت لبنان هستیم اما مسأله حزب‌الله باید حل شود. 

وی تصریح کرد: بیش از یک میلیون آواره سوری در لبنان هستند و ما یک میلیارد و 600 میلیون دلار برای کمک به آنها تامین کردیم، پیام ما این است که در کنار ملت لبنان و نهادهای آن هستیم. 

وزیرخارجه آمریکا افزود: نشست های ثمربخشی با اروپایی ها درباره توافقنامه هسته ای ایران برگزار کرده ایم؛ با شرکای اروپایی درخصوص مقابله با نواقص توافقنامه هسته ای ایران کار می کنیم. آمریکا در وضعیتی نیست که چیزی را برای هرگونه کشور دیگری تضمین کند. 

وی خاطرنشان کرد: لبنان زیر فشار زیادی قرار داشته و تلاش می کنیم که مرزهای لبنان در امنیت باقی بماند، در کنار لبنان برای مقابله با چالش ها، تروریسم و مشکلات اقتصادی می ایستیم. 

تیلرسون در پایان گفت: چهار سال از آخرین سفر وزیر خارجه آمریکا به لبنان می گذرد و دیدارم فرصتی برای تاکید بر روابط دو کشور است،  با لبنان و اسرائیل برای تضمین آرامش در منطقه مرزی در تماس هستیم.

پربیننده ترین خبرها