امیر قطر خواستار انعقاد توافق امنیتی برای پایان دادن به تنش‌ها در خاورمیانه شد

امیر قطر خواستار انعقاد توافق امنیتی برای پایان دادن به تنش‌ها در خاورمیانه شد
جمعه 27 بهمن 1396 - 21:13

امیر قطر در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، درباره تداوم شرایطی که تروریست‌های داعش را به وجود آورد، هشدار داد و خواستار پایان دادن به تنش‌های منطقه‌ای شد.

العالم - آسیا

امیر قطر روز جمعه گفت که سایه تروریسم بر سر همه کشورهای جهان ایستاده است.

«تمیم بن حمد» که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان رفته است، در سخنرانی خود در این کنفرانس اظهار داشت که تروریسم همه کشورهای دنیا را تهدید می‌کند.

وی گفت که برای جلوگیری از شکل‌گیری گروه‌های تروریستی مانند داعش، باید شرایطی را که منجر به حضور "عناصر داوطلب داعش" شده است، از میان برداشت.

بن حمد مدعی شد: «شکست کشورها در تأمین مایحتاج اساسی ملت‌های خود در منطقه ما، تروریسم را تغذیه می‌کند و متهم کردن تفکرهای افراطی به اینکه دلیل اصلی تروریسم هستند، حکایت از ساده انگاری این‌گونه مسائل دارد».

امیر قطر با بیان اینکه مشکلات و ظلم‌های موجود در منطقه زمینه را برای گسترش تروریسم فراهم کرده است، اظهار داشت که کشورهای خاورمیانه به چارچوبی شبیه به آنچه در اتحادیه اروپا موجود است، نیاز دارند.

وی در بخشی از سخنان خود به بحران به وجود آمده بین کشورش با همسایگان عرب در خلیج فارس اشاره کرد و گفت که این بحران بی‌فایده از سوی همسایگان قطر ایجاد شده است.

چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده و روابط دیپلماتیک خود را با این کشور به کل قطع کرده‌اند.

قطر از ابتدای این بحران از سوی این کشورها تحریم شده و همه مرزهای آبی، زمینی و هوایی آن با عربستان، بحرین و امارات مسدود است.

تمیم بن حمد با رد اتهام‌های چهار کشور عربی، تأکید کرد که کشورش از "صلح‌طلب‌ترین" کشورهای دنیا بوده و قوی‌تر از گذشته است.

امیر قطر کشورهای همسایه خود را «آزمند و حریص» خواند که علیه قطر دست به اقدامات خصمانه‌ای زده‌اند ولی این کشور از حاکمیت خود در برابر این گونه اقدامات دفاع می‌کند.

تمیم بن حمد به تحولات منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت که این منطقه در لبه پرتگاه قرار دارد و کشورهای منطقه باید خود را از این پرتگاه دور کنند.

وی همچنین افزود: «ما باید توافق امنیتی منطقه‌ای ایجاد کنیم که بتواند تنش‌ها در منطقه را در [زباله‌دان] گذشته قرار دهد».

نشست سالانه امنیتی مونیخ  از روز جمعه به مدت 3 روز در شهر مونیخ آلمان برای بررسی مسائل امنیتی جهان شروع به کار کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها