در کنفرانس مونیخ؛

وزیر خارجه آلمان: به شریکان آمریکایی توصیه می کنم برجام را حفظ کنند

وزیر خارجه آلمان: به شریکان آمریکایی توصیه می کنم برجام را حفظ کنند
شنبه 28 بهمن 1396 - 12:26

زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان در آغاز دومین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ از برجام دفاع کرد و از دولت آمریکا خواست که توافق هسته ای با ایران را حفظ کند.

العالم ـ اروپا

گابریل صبح شنبه (امروز) با اشاره به مواردی از موفقیت در همکاری های اروپا و آمریکا از برجام به عنوان یک نمونه موفق این همکاری ها یاد کرد و گفت: ما (اروپا و آمریکا) در کنار هم با روسیه از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کردیم و در کنار هم مذاکرات توافق هسته ای را انجام دادیم. 
وزیر خارجه آلمان افزود: بنا براین به شریکان آمریکایی توصیه می کنم که توافق هسته ای را حفظ کنند و همراه با ما برای ایجاد راهبردهای جدیدی به منظور مقابله با تاثیر بی ثبات کننده سیاست های ایران در منطقه تلاش کنند. 
گابریل در بخش دیگری از سخنانش بر همکاری اروپا و آمریکا برای ایجاد راهبرد جهانی مشخص در برابر راهبرد جهانی چین تاکید کرد. وی گفت طرح جاده ابریشم جدید چین فراتر از تجارت و طرحی برای گذاشتن علامت چینی روی جهان است البته این حق چینی ها است که راهبردی جهانی داشته باشند اما اروپا و آمریکا نیز باید راهبرد خود را ایجاد کنند. 
کنفرانس امنیتی مونیخ 2018 که پنجاه و چهارمین دوره این نشست است، از دیروز (جمعه) در هتل 'بایریشر هوف' مونیخ آغاز به کار کرد.
برنامه نشست امسال بطور خاص بر مساله آینده اتحادیه اروپا به عنوان بازیگر جهانی و همچنین روابط آن با روسیه و آمریکا متمرکز است. «تهدیدهای رویاروی نظم لیبرال بین المللی»، مناقشه های متعدد در خاورمیانه بخصوص روابط رو به وخامت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و تحولات سیاسی در منطقه ساحل (آفریقا) نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. 
در کنار این موضوعات، مسائل مربوط به کنترل سلاح به خصوص تنش های مربوط به برنامه هسته ای کره شمالی نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. 
صدر اعظم اتریش بامداد امروز و نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه (فردا) صبح در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی خواهند کرد. 
در روز اول کنفرانس امنیتی مونیخ پس از سخنان آغازین 'ولفگانگ ایشینگر' رئیس کنفرانس و 'اوزولا فان در لاین' و وزیر دفاع آلمان ، فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه ، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، شیخ تمیم آل ثانی امیر قطر و 'ینس استولتنبرگ' دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) سخنرانی کردند. 
عصر جمعه میزگردی درباره همکاری های دفاعی در اتحادیه اروپا و ناتو با حضور رز گوتمولر معاون دبیرکل ناتو و وزیران دفاع نروژ و استونی و همچنین رئیس آژانس دفاعی اروپا و سناتور لیندسی گراهام عضو کمیته خدمات نظامی سنای آمریکا برگزار شد. 
به گزارش ایرنا، در نشست امروز علاوه بر گابریل، ترزا می نخست وزیر انگلستان، ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا، بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه و سباستین کورتس صدر اعظم اتریش و همچنین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا سخنرانی خواهند کرد. 
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران قرار است بعدازظهر یکشنبه (فردا) در این کنفرانس سخنرانی کند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها