تلاش برای تصویب قطعنامه علیه ایران در ارتباط با یمن

تلاش برای تصویب قطعنامه علیه ایران در ارتباط با یمن
يکشنبه 29 بهمن 1396 - 16:27

خبرگزاری رویترز گزارش داد که انگلیس، فرانسه و آمریکا قصد دارند در شورای امنیت سازمان ملل با ادعای اینکه ایران به حوثی‌های یمن موشک می دهد، تهران را محکوم کنند.

العالم - ایران / سیاسی

خبرگزاری رویترز، با استناد به پیش نویس قطعنامه‌ای که آن را مشاهده کرده است، گزارش داد: انگلیس، آمریکا و فرانسه می خواهند در شورای امنیت ایران را به دلیل آن‌چه عدم توقف ارسال موشک‌های بالستیکش به حوثی های یمن خوانده شده، محکوم کنند و برای نقض تحریم‌های مربوطه دست به اقدام بزنند.

به گفته دیپلمات‌ها، این پیش‌نویس خواهان تجدید تحریم‌ها علیه یمن برای یک سال دیگر می شود و به 15 کشور عضو شورای امنیت اجازه می دهد تحریم‌های هدفمندی را برای هر فعالیتی مرتبط با استفاده از موشک‌های بالستیک، در یمن اعمال کنند. انگلیس این قطعنامه را با همکاری آمریکا و فرانسه پیش از آنکه روز جمعه آن را به شورا ارائه دهد، تهیه کرده است.

آمریکا و برخی متحدان منطقه‌ای‌اش ادعا می‌کنند که ایران موشک‌هایی را که حوثی‌ها سال گذشته به عربستان شلیک کردند، تامین کرده است. هرچند، این قطعنامه که باید در روز 26 فوریه به تصویب برسد احتمالا با مخالفت روسیه مواجه خواهد شد.

یک قطعنامه برای تصویب در سازمان ملل نیازمند 9 رای موافق است و هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت، یعنی روسیه، چین، آمریکا ، فرانسه و انگلیس نباید با آن مخالفت کنند.

به گزارش رویترز، یک هیئت از کارشناسان مستقل سازمان ملل در ماه ژانویه مدعی شدند که بقایای موشک‌های شلیک شده به عربستان را بررسی کرند که نشان می‌دهد ساخت ایران بوده و پس از اعمال محدودیت‌های تسلیحاتی علیه یمن به این کشور منتقل شده است.

این اقدام در ادامه تلاش‌های آمریکا و غرب برای متهم کردن ایران به دخالت در امور یمن و حمایت تسلیحاتی از حوثی‌ها انجام می‌شود. نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل بارها در ادعاهایی بی‌اساس و واهی به اسنادی ساختگی اشاره کرده است که در آن ادعا می شود ایران به یمن موشک می‌فرستد.

این در حالی است که مقامات ایران همواره هرگونه اتهام مبتنی بر انتقال سلاح به یمن را به طور قوی رد و تاکید می‌کنند ایران اساسا امکان انتقال موشک به این کشور را ندارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها