ظریف در پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ:

صبح امروز شاهد یک سیرک کارتونی در مونیخ بودیم/خواستار منطقه‌ای قدرتمند هستیم

صبح امروز شاهد یک سیرک کارتونی در مونیخ بودیم/خواستار منطقه‌ای قدرتمند هستیم
يکشنبه 29 بهمن 1396 - 15:09

وزیر امور خارجه ایران گفت: صبح امروز شاهد یک سیرک کارتونی در نشست مونیخ بودیم.

العالم- ایران/ سیاسی 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ طی اظهاراتی ضمن ابراز خرسندی برای حضور در این نشست، ضمن ابراز خرسندی از حضور در آخرین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ بعد از سفر رسمی و تاریخی روحانی به هند گفت: سال گذشته قبل از این اجلاس من پیشنهاد ایران برای ترتیبات امنیتی را در خلیج فارس بر پایه گفت‌وگو، اصول مشترک و اقدامات اعتمادساز تکرار کردم.

وی افزود: برخی از همسایگان ما سال گذشته از فرصت حضور در این نشست (مونیخ) برای اتهام وارد کردن به ایران، استفاده کردند و تعدادی از آنها و دیگران نیز امسال چنین کردند. 

ظریف خطاب به حاضران در این نشست گفت: صبح امروز شما مخاطب یک سیرک کارتونی بودید که ارزش پاسخ را ندارد. اجازه دهید به موضوعات خیلی جدی‌تر بپردازیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به شکست‌ داعش خاطرنشان کرد: شکست داعش به این معنا نیست که تهدید افراط گرایی از منطقه و فراتر از منطقه از بین رفته است.

وی بیان کرد: ریشه افراط‌گرایی به خصوص ایدئولوژی نفرت ادامه دارد و ممکن است در جای دیگری ریشه بدواند.

وزیر خارجه ادامه داد: برای مدت‌ها قدرت‌های نظامی استراتژی‌های چند گانه‌ای را برای پیروزی در جنگ داشتند و برای مدت‌ها آنها از هر استراتژی و راهبردی برای پیروزی در صلح غفلت می‌کردند. برای مدت‌ها قدرت‌های عمده و متحدان منطقه‌ای آنها انتخاب‌های اشتباهی در منطقه ما داشتند و دیگران به ویژه ایران را برای نتایج راهبردهای اشتباه کوته اندیشانه خود مقصر جلوه می‌دادند.

ظریف به تحولات در منطقه از تجاوز صدام به ایران تا بمباران یمن توسط نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان اشاره کرد و با برشمردن این موارد از جمله حمایت‌ از تهاجم صدام حسین به ایران در سال 1980 تا کمک و مشارکت در به کارگیری سلاح‌های شیمیایی علیه مردم ایران و شهروندان عراق، جنگ با صدام برای خارج کردن آن از کویت و پس از آن حذف صدام با کمک همدیگر، اولین حمایت‌ها از القاعده و طالبان تا به راه انداختن جنگ برای حذف آنها از افغانستان،‌ حمایت از تروریست‌های افراطی برای تخریب سوریه و اشغال بخش‌هایی از این کشور تحت پوشش مبارزه با گروه‌های مسلح مورد حمایت مالی، تهاجم اسرائیل و تجاوزهای متعاقب آن به لبنان و اشغال غیرقانونی فلسطین و تهاجم‌های روزمره به حریم هوایی سوریه و بمباران یمن با هواپیماهای مجهز غربی، پرسید: این اقدامات چه حاصلی برای جهان داشته است؟

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد: سقوط جنگنده اسرائیلی در چند روز پیش نشان داد که اسطوره دولت شکست ناپذیر (اسرائیل) فرو ریخته است.

وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: ما در منطقه خود از نتایج انتخاب‌های اشتباه متضرر می‌شویم.

رئیس دستگاه دیپلماسی معتقدیم ما خواستار منطقه‌ای قدرتمند هستیم ما نمی‌خواهیم در منطقه هژمون باشیم. چرا که زمان هژمون گذشته است.

وی امنیت را وابسته به همکاری منطقه‌ای خواند.

ظریف با اشاره به برجام خاطرنشان کرد: برجام یک مثال از تفکر بازی با حاصل‌ جمع غیر صفر بود.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه سخنانش عنوان کرد: ایران پیشنهاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را دادیم و هنوز این پیشنهاد روی میز است چرا که تنها آلترناتیو برای این منطقه است.

وزیر خارجه کشورمان گفت: ما باید درک کنیم که نیاز به اقدامات در همه زمینه‌ها برای تقویت اعتماد متقابل بین کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد.

ظریف همچنین همتایان خود در حوزه خلیج فارس را دعوت کرد به به ایران بپیوندند برای عملیاتی کردن واقعی این پیشنهاد.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر روحانی به هند خاطرنشان کرد: ما به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری‌های ایران و همچنین هند هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: اگر احساس کنیم آنچه که در برجام رخ می‌دهد در راستای منافع‌مان نیست، به گونه‌ای پاسخ می‌دهیم که باعث پشیمانی دیگران شود.

وی با اشاره اجرای برجام توسط ایران و پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش در چارچوب این توافق، خاطرنشان کرد: علیرغم تلاش فریبکارانه نتانیاهو برجام حفظ خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: درصورتی که عربستان سعودی علاقه‌‌مند به گفت‌وگوی جدی باشد، ما معتقدیم بحرانی بین ایران و عربستان وجود ندارد.

به گزارش فارس، ظریف صبح امروز برای شرکت در این نشست وارد مونیخ شد و در حاشیه آن با برخی همتایان خود از جمله وزرای خارجه ارمنستان و گرجستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان 29 بهمن 1395 نیز در سفر به آلمان در پنجاه و سومین اجلاس کنفرانس امنیتی مونیخ حضور یافت و ضمن ایراد سخنرانی در حاشیه این نشست رایزنی‌هایی را با برخی مقامات شرکت کننده داشت.

 

این خبر در حال تکمیل است...

پربیننده ترین خبرها