بان  کی مون: وضع شبه جزیره کره بزرگترین چالش در زمان فعلی است / جنگ در سوریه ثبات منطقه را تهدید می کند

بان  کی مون: وضع شبه جزیره کره بزرگترین چالش در زمان فعلی است / جنگ در سوریه ثبات منطقه را تهدید می کند
چهارشنبه 2 اسفند 1396 - 20:06

دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد بر آمادگی پس از داعش در خاورمیانه و آفریقا تاکید کرد و گفت: جنگ در سوریه، تنش در جولان و بحران آوارگان به شدت ثبات منطقه را تهدید می کند.

العالم -  بان کی مون روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت با موضوع بررسی اهداف و اصول منشور سازمان ملل در حفظ امنیت و صلح بین المللی که در سطح وزیران خارجه در حال برگزاری است، این مطلب را مطرح کرد.

وی با قدردانی از دعوتش به این نشست، افزود: دنیایی که امروز در آن زندگی می کنیم با 70 سال پیش و زمانی که سازمان ملل تاسیس شد، کاملا متفاوت است. 

دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد ادامه داد: در میان تمامی بحران های امروز، برخی در حال زیر سوال بردن نقش و جایگاه سازمان ملل هستند. 

بان کی مون تاکید کرد: بدون سازمان ملل دنیا نمی توانست از پیش آمدن یک جنگ جهانی دیگر جلوگیری کند. بدون سازمان ملل مشروعیت بسیاری از اقدامات بین المللی اساسا ایجاد نمی شد. 

وی اضافه کرد: ضعف و شکست برخی رهبران کشورها در حفظ امنیت شهروندان و کشورشان باعث مشکل شده است. لازم است که شورای امنیت نسبت به این موضوع اعلام موضع کند و از درخواست به اقدام فراتر برود. 

دبیر کل سابق سازمان ملل متحد افزود: در خاورمیانه و افریقا ما باید برای فضای پس از داعش آماده شویم. جنگ در سوریه، تنش در جولان و بحران آوارگان به شدت ثبات منطقه را تهدید می کند. 

بان کی مون اظهار کرد: این بی ثباتی، تنش های بین ایران و عربستان را بالاتر برده و می تواند ایران و اسرائیل را به رویارویی جنگی نزدیک کند. 
وی تاکید کرد: نمی توانیم انکار کنیم که بازماندگان داعش ممکن است در هر منطقه ناامنی همچون لیبی پناه بگیرند. باید بگویم که درگیری بین کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز از پس جریان سوریه ایجاد شده است. 

دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد ادامه داد: ما باید درباره این موضوعات اقدام کنیم. امروز در حالی که امنیت و صلح دچار بحران شده است،‌اقدامات چند جانبه و چندجانبه گری نیز با تهدید مواجه شده است.

بان کی مون اضافه کرد: ما نباید چندجانبه گری در اقدامات بین المللی را رها کنیم و باید در این سازمان در کنار هم فعالیت کنیم.

وی تصریح کرد: همانطور که می دانید شبه جزیره کره در سالهای اخیر با چالش های مختلفی مواجه شده است. در پایان سال ۲۰۱۷ کره شمالی خود را یک کشور هسته ای خواند. 

دبیرکل سابق سازمان ملل متحد اظهار کرد: این یک تهدید جدی و تخلف از قطعنامه های شورای امنیت است و لازم است که اقدامات جدی تری در مقابل آن انجام شود. 

بان کی مون تاکید کرد: همکاری هماهنگ شورای امنیت در این موضوع اهمیت دارد. من از تمامی اعضای سازمان ملل می خواهم که کمک کنند که موضوع کره شمالی از طریق دیپلماسی حل شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها