جنگ قدرت شاهزادگان سعودی پس از مرگ ولیعهد

جنگ قدرت شاهزادگان سعودی پس از مرگ ولیعهد
شنبه 27 خرداد 1391 - 17:01

پژوهشگر عربستاني، درگذشت وليعهد اين کشور را آغازي براي منازعه شاهزادگان نسل دوم جهت تصدي پستهاي بالاتر دانست.

"حمزه الحسن" عصر شنبه در مصاحبه با شبکه العالم گفت: درگذشت "نایف بن عبدالعزیز" 7 ماه پس از مرگ برادرش و ولیعهد سابق "سلطان" توازن قدرت را دوباره در خاندان سعودی به هم زد، و این امر مسأله خلافت را در این کشور با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی افزود: قرار بر این بود که حاکمیت در این کشور برای شاخه سدیری ها باشد، و این شاخه پس از ملک عبدالله همچنان قدرت را در دست داشته باشند؛ ولی درگذشت نایف این شاخه را ضعیف کرد، و البته شاید این فرصت برای دیگر جریانهای به حاشیه رانده شده خاندان حاکم فراهم شده باشد، که قدرت را در دست بگیرند.

حمزه الحسن ادامه داد: بیشترین احتمال این است که پس از مرگ نایف، منازعه برای مناصب و پستها افزایش یابد؛ و جریانهایی مانند "طلال" و "متعب" فرزندان "مشعل" برای یافتن نقشهای بیشتر و بالاتر در حاکمیت به تکاپو بیفتند؛ چراکه همه اعضای خاندان حاکم به دنبال آن هستند که قدرت بیشتری را در این خانواده داشته باشند.

حمزه الحسن ادامه داد: در این میان شانس "سلمان" برای ولیعهدی بیشتر است، البته رقابت و منازعه برای پست وزارت کشور بین "محمد بن نایف" فرزند نایف ، و همچنین پسرعمویش "احمد" خواهد بود؛ ولی ملک عبدالله در این میان تعیین کننده است .. البته نباید از عواملی مانند ضعف شاه عربستان در تصمیم گیری، مشاوران او و همچنین وضعیت سلامتی نامناسب وی غافل ماند.

حمزه الحسن گفت: هرم سلطنتی خاندان آل سعود نیازمند یک بازسازی جدید و مردانی قوی است؛ برادران شاه و نایف همگی افرادی سالخورده هستند، بنابراین احتمالا آنها بیشتر برای به قدرت رساندن فرزندانشان تلاش خواهند کرد .

وی افزود: شاهزداگان سالخورده و مرگ های مکرر مسئولان ارشد، موجب بی ثباتی و ناامنی در کشور شده و خاندان آل سعود را در سایه شرایط فعلی کشور و افزایش نارضایتی های مردمی و افول جایگاه عربستان در منطقه و جهان، و نارضایتی شدید همسایگان، با مشکلاتی جدی مواجه خواهد کرد.

A.D-16-16:16



پربیننده ترین خبرها