وزیر بهداشت: ایران از واردات 2 قلم داروی دیگر بی نیاز شد

وزیر بهداشت: ایران از واردات 2 قلم داروی دیگر بی نیاز شد
پنج‌شنبه 3 اسفند 1396 - 12:23

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با تولید قطره چشمی لوتپردنول ( لوترا ) و قرص پتاسیم سیترات 1080 میلی گرم ( آلکانف ) که به صورت قرص پیوسته 10میلی "اکی والان" تولید می شود، کشور از واردات این داروها بی نیاز شد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

دکتر حسن قاضی زاده هاشمی روز پنجشنبه در مراسم رونمایی از این 2 قلم داور که در اصفهان برگزار شد، افزود: این داروها تا امروز از خارج وارد می شد اما از این پس سازمان غذا و دارو باید این داروها را از لیست واردات حذف کند. 
وی گفت: سازمان غذا و دارو باید از ارتقای کیفیت داروهای تولید داخل حمایت کند و زمینه راه یابی این داروها به بازارهای جهانی را فراهم کند. 
وزیر بهداشت با بیان اینکه درصورتی که مشابه خارجی وجود دارد، داروی ایرانی باید مورد حمایت قرار گیرد، در عین حال تاکید کرد: اما هنگامی که داروی خارجی اثربخشی بیشتری دارد نباید مردم را از این داروهای موثر محروم کرد. 
وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نظر شرعی، قانونی و عقلی موظف است که از داروی خارجی موثر حمایت کند و آن را در اختیار مردم قرار دهد. 
قاضی زاده هاشمی گفت: هنگامی که مردم به دارو و تجهیزات نیاز دارند، باید بهترین نوع دارو در کشور وجود داشته باشد. 
وی تصریح کرد: نمی توانیم در زمینه تجهیزات و تولید دارو به اسم تولید داخل و اقتصاد مقاومتی، به سلامت مردم آسیب برسانیم. 
او بر فراهم کردن زمینه فعالیت بخش خصوصی علاقه مند در بخش تولید و توزیع دارو تاکید کرد و گفت: دولت باید پای خود را از دخالت در حوزه تولید و توزیع دارو کنار بکشد. 
وزیر بهداشت با بیان اینکه کارها باید به بخش خصوصی واگذار شود، افزود: دولت باید سیاستگذار و ناظر باشد اما در حال حاضر کمتر شاهد این موضوع هستیم. 
وی مطالبات مزمن و تغییر نرخ ارز را مهمترین مشکلات بخش داروی کشور را عنوان کرد و افزود: 
تبدیل نرخ ارز برای واردات دارو نیز باید منطقی صورت گیرد، درست است که حتماً باید از مردم حمایت شود اما نباید این حمایت به قیمت نابود کردن تولید و واردات مواد اولیه داروهای مورد نیاز مردم تمام شود. 
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: صنایع و سیاستگذاران باید واقع ‌بین باشند و مشکلات مردم و مشکلات وارد کننده را باهم ببینند. 
وی همچنین وجود مطالبات مزمن به دلیل عدم تعهد بیمه ‌ها را از مشکلات وزارت بهداشت بیان کرد ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال شاهد پرداخت بخش عمده ‌ای از این بدهی ‌ها باشیم. 
وزیر بهداشت همچنین به رونمایی از 2 قلم داروی تولید داخل که امروز در اصفهان رونمایی شد اشاره کرد و گفت: اثر بخشی این داروها اگر بیشتر از نمونه خارجی آن نباشد، کمتر از آنها نیست. 
وی با بیان اینکه اصفهانی ها رنج مدیریت سازمان غذا و دارو را تحمل می کنند ، افزود: تصور نمی کردم یک شرکت داروسازی در اصفهان در کمتر از دو دهه فعالیت خود بیش از 100 قلم دارو تولید کرده باشد. 
قاضی زاده هاشمی افزود: این فعالیت نشانه استعدادهای بالقوه در این منطقه است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

به گزارش ایرنا، 2 قلم داروی تولید داخل روز پنجشنبه با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اصفهان رونمایی شد. 
این داروها توسط شرکت داروسازی رها تولید و روانه بازار شده و شامل قطره چشمی لوتپردنول ( لوترا ) و قرص پتاسیم سیترات 1080 میلی گرم ( آلکانف ) بصورت قرص پیوسته 10میلی ' اکی والان ' است. 
لوتپردنول ( لوترا ) از داروهایی است که بصورت قطره استریل چشمی و برای درمان التهاب چشم، آلرژی فصلی، التهابات پس از جراحی چشم، بیماریهای ویروسی، التهابات عنبیه، قرنیه و پلک تولید شده است. 
این دارو که برای تقلیل التهاب داخل چشمی موثر است، از جمله داروهای استروئیدی جدید است که به علت نفوذ اندک به داخل چشم، قابلیت کمتری برای افزایش فشار داخل چشم دارد و به کاهش عوارض داخل چشمی دارو کمک می کند. 
' آلکانف ' ( قرص پتاسیم سیترات 1080 میلی گرم ) نیز داروی تولید داخل است که امروز رونمایی شد بصورت قرص پیوسته 10 میلی ' اکی والان ' تولید و عرضه شده و از دسته داروهای ماده معدنی است. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها