قطر بر ضرورت گفتگو با ایران و رد سیاست های عربستان و امارات تاکید کرد

قطر بر ضرورت گفتگو با ایران و رد سیاست های عربستان و امارات تاکید کرد
يکشنبه 6 اسفند 1396 - 08:37

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر ایران را بخشی واقعی از منطقه ای بزرگ عنوان و با رد سیاست های عربستان سعودی و امارات، بر ضرورت گفت‌وگو با تهران تاکید کرد.

العالم ـ آسیا

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در گفت وگو با روزنامه فرانسوی «لوفیگارو» خاطرنشان کرده که گفت وگوهای منطقه می بایست در چارچوب تمدنی و با احترام به حق حاکمیت و امنیت جمعی همه کشورها انجام گیرد نه متوسل شدن به برخی سیاست هایی که عربستان و امارات دنباله رو آن هستند.
بنابر گزارش رسانه های قطری معاون نخست وزیر قطر گفته است که تنش در روابط قطر و همسایگان تنها یکی از بحران های منطقه ما محسوب می شود لذا برای رسیدن به یک فهم مشترک ناچار به گفت وگو هستیم. گفت وگویی که می بایست شامل همه کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه شود و کشورهای کوچک و بزرگ در آن با هم دیده شوند. 
وزیر امور خارجه قطر خاطرنشان کرده، اگرچه بین ما و ایران اختلافاتی وجود دارد می بایست این مسائل شناسایی و برای حل آن از طریق گفت وگو اقدام کنیم.
وی با اشاره به همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه بهره برداری از میدان گازی مشترک در خلیج فارس گفته است، به این همکاری ادامه می دهیم و کارها به خوبی پیش می رود. 

استقبال دوحه از نشست مشترک سران شورای همکاری با ترامپ
محمد بن عبدالرحمن به درخواست آمریکا از سران شورای همکاری خلیج فارس برای برگزاری نشست مشترک با دونالد ترامپ در واشنگتن اشاره و خاطرنشان کرده است که دوحه در این نشست شرکت خواهد کرد.
منابع آمریکایی روز شنبه اعلام کردند که این نشست در ماه های مارس و آوریل پیش رو در آمریکا برگزار خواهد شد.
وزیر امورخارجه قطر گفته که رکس تیلرسون وزیر امورخارجه آمریکا سه بار به منطقه سفر کرده و پیشنهادهایی برای حل تنش میان ما و همسایگان ارایه داده است و قطر تنها کشوری بود که به این طرح ها واکنش مثبت نشان داده است.

احتمال برخورد نظامی بین قطر و همسایگان بعید است
وی احتمال برخورد نظامی در اختلاف میان قطر و همسایگانش را بعید دانسته و گفته است که مطمئن هستیم اوضاع در نهایت تحت کنترل است. 
وزیر امورخارجه قطر تصریح کرده که کشورهای تحریم کننده قصد داشتند با فشار بر اقتصاد، دوحه را از پای درآورند اما اقتصاد قطر در منطقه با رشد قابل توجهی همراه بوده و توانسته به تعهدات خود در زمینه انرژی عمل کند. بندر حمد طی ماه های آتی افتتاح می شود و 27 درصد تجارت کشور از طریق این بندر انجام خواهد شد.
وی با ارزیابی مثبت از تلاش های قطر برای مبارزه با تروریسم گفته است که به همین منظور در کنگره بین المللی پاریس که ماه آوریل برگزار می شود در بالاترین سطح شرکت خواهیم کرد.
عربستان، امارات، بحرین و مصر 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم تمامی روابط با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را هم بستند.
قطر این اتهامات را همیشه رد کرده است.
وزیر امورخارجه قطرعامل اصلی تروریسم در منطقه را نبود انسجام اجتماعی در برخی کشورهای منطقه دانسته و گفته است برخی مردم گمان می کنند در حاشیه جامعه خود قرار دارند و همین عامل گرایش آنها به تفکرات رادیکالی را منجر می شود.

پربیننده ترین خبرها