واکنش العربیه به وتوی قطع‌نامۀ ضدایرانی

واکنش العربیه به وتوی قطع‌نامۀ ضدایرانی
سه شنبه 8 اسفند 1396 - 05:44

شبکه سعودی العربیه گفت؛ شکست پیش نویس قطعنامه انگلیس در شورای امنیت بیانگر ادامه حمایت های روسیه از ایران است.

العالم - عربستان

خبرنگار العربیه در نیویورک درباره بررسی پیش نویس قطعنامه انگلیس در شورای امنیت در خصوص اوضاع یمن و در پاسخ به این پرسش که شکست پیش نویس قطعنامه انگلیس و تصویب پیش نویس قطعنامه روسیه به چه معناست، گفت: پس از پنج ساعت مذاکره میان اعضای دائم شورای امنیت و سه روز تلاش های دیپلماتیک میان کشورهای مختلف، پیش نویس قطعنامه انگلیس  شکست خورد. این شکست به معنای محکوم نکردن اقدام ایران در قاچاق سلاح برای حوثی ها (جنبش انصارالله) و استفاده از موشک های ایران علیه عربستان سعودی و امارات است.

وی در پاسخ به این پرسش که اسناد و مدارک قاطعی مبنی بر اقدام ایران در نقض تحریم تسلیحاتی یمن وجود دارد و می توان به موشک های سقوط کرده در اراضی عربستان سعودی اشاره کرد، این موشک ها آرم ایران دارد، آیا به این موضوع در رایزنی ها اشاره نشده است،مدعی شد: بارها به این موضوع اشاره شده است. نمایندگان پانزده کشور عضو شورای امنیت به دعوت نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل با رئیس جمهور ترامپ دیدار و موشک ها، سلاح، مین های دریایی و پهپادها را مشاهده کردند. این تسلیحات ساخت ایران است. واقعیت این است که روسیه از حوثی ها حمایت می کند همان طور که چنین حمایتی را از نظام سوریه دارد. با وجود فشارهای گسترده ای که در دو روز گذشته علیه روسیه در سازمان ملل وجود داشت ولی این کشور پیش نویس قطعنامه انگلیس را وتو و تنها به صورت فنی به تمدید فعالیت کمیته تحریم ها برای یک سال دیگر بسنده کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پس از نشست امروز شورای امنیت می توان گفت در موضوع تحریم تسلیحاتی یمن، تغییری ایجاد شده است، گفت: در واقع هیچ چیزی تغییر نکرده است و شاید ایران به قاچاق سلاح به یمن ادامه بدهد. شاید ایران به دلیل تمرکز جهان در موضوع یمن برای مدتی قاچاق سلاح را متوقف کند. پرسش اساسی این است که چه طرفی مسئولیت کشته شدن غیرنظامیان را در عربستان سعودی و امارات به دلیل سقوط این موشک ها برعهده خواهد گرفت. روسیه حاضر نشد در صورت ادامه دادن ایران به سیاست های خود هشدارهایی علیه این کشور مطرح کند. این سیاست به معنای حمایت روسیه از ایران در یمن است. ایران متحد روسیه در سوریه است. ایران و روسیه منافع تجاری گسترده ای دارند. باید به دنبال راه حل دیگری بود و در غیر این صورت اوضاع کنونی در یمن ادامه خواهد یافت.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها