ابراهیم جعفری: با روسیه برای خرید «S 400» گفت‌و‌گو می‎کنیم

ابراهیم جعفری: با روسیه برای خرید «S 400» گفت‌و‌گو می‎کنیم
سه شنبه 8 اسفند 1396 - 23:01

وزیر خارجه عراق اعلام کرد که برای خرید سامانه دفاعی موشکی «S 400» با روسیه مذاکره خواهیم کرد.

العالم _ عراق

 «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق روز سه‌شنبه بدون توجه به تهدیدات آمریکایی اعلام کرد که با روسیه برای خرید سامانه دفاعی موشکی «S 400» گفت‎وگو خواهیم کرد.

اخبار منتشر شده درباره قصد عراق مبنی بر خرید سامانه موشکی S 400 از روسیه، واشنگتن را بر آن داشت تا به دولت عراق و سایر دولت‌ها که بخواهند اقدامی مشابه انجام دهند، درباره تبعات این مسئله هشدار دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در 24 فوریه با اشاره به اینکه نمی‌داند آیا واقعا بغداد چنین قراردادی با مسکو امضا کرده یا خیر، اعلام کرد که کشورش با چنین کشورهایی بر اساس قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم (کاتسا) برخورد خواهد کرد. آمریکا با کشورهای زیادی از جمله عراق صحبت کرده است تا محتوای اصلی این قانون و تبعات احتمالی امضای قراردادهای دفاعی با روسیه را تشریح کند.

«سعد الحدیثی» سخنگوی دفتر نخست‌وزیری عراق دیروز طی سخنانی با تاکید بر حق کشورش مبنی بر واردات اسلحه از هر کشوری در جهان، اعلام کرد که تا به این لحظه، بغداد و مسکو قراردادی درباره خرید سامانه موشکی S-400، امضا نکرده‌اند.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «القدس العربی» اظهار داشت: تا به این لحظه هیچ قراردادی با روسیه برای واردات سامانه موشکیS-400 امضاء نشده است و تنها در رسانه‌ها از چنین قراردادی سخن گفته شده است. این امر به مسائل سیاسی مربوط نمی‌شود بلکه منوط به امور نظامی و فنی است.

سخنگوی رسمی دفتر «حیدر العبادی» افزود: وزارت دفاع طرف مسئول در تجهیز و تسلیح نیروهای عراقی و تامین نیازهای نظامی آنها است و تنها طرفی است که ماهیت، شکل و منبع سلا‌ح‌هایی که وارد عراق می‌شود، تعیین می‌کند و با هر طرفی در جهان می‌تواند برای خرید اسلحه وارد معامله شود.

از سوی دیگر، سفیر عراق در مسکو گزارش‌های منتشر شده در خصوص تلاش بغداد برای خرید سامانه موشکی از روسیه را تکذیب کرد.

«حیدر منصور هادی» روز سه شنبه در نشستی خبری با رد این گونه گزارش‌ها گفت که هیچ هیأتی از روسیه برای مذاکره در خصوص سامانه موشکی «اس 400» در عراق حضور ندارد.

به گزارش خبرگزاری «بدر»، سفیر عراق افزود: «دولت عراق هرگاه تصمیمی در ارتباط با خرید [این سامانه] گرفت، آن را اعلام خواهد کرد و مذاکره بین دو طرف شروع خواهد شد».

روزنامه عکاظ عربستان روز سه‌شنبه به نقل از منابع عراق مدعی شد که بغداد به زودی توافق خرید اس 400 را به رغم هشدارهای آمریکا امضا خواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها