سفر رئیس سازمان بازرسی ترکیه به ایران

سفر رئیس سازمان بازرسی ترکیه به ایران
چهارشنبه 9 اسفند 1396 - 02:10

رئیس سازمان بازرسی کل ترکیه در راس هیاتی رسمی برای دیدار با مقامات بازرسی و قضایی ایران به تهران سفر کرد.

العالم-ترکیه

وی پیش از سفر به ایران، هدف از سفر خود را بررسی راههای همکاری مشترک با ایران در زمینه قضایی و موضوعات آمبودزمانی اعلام کرد.

شرف مالکوچ گفت: ایران و ترکیه در عرصه های مختلف با هم همکاری مشترک دارند و مقامات سازمان های بازرسی دو کشور نیز در چند سال اخیر بارها به کشور مقابل سفر کرده اند و ارتباط خوبی در این حوزه برقرار شده است.

وی دیدار و مذاکره با ناصر سراج رییس سازمان بازرسی کشور و غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه، بازدید از مجلس ایران، مذاکره با اعضا و هیات رییسه کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس و دیدار و مذاکره با مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی را از جمله برنامه های سفر خود در تهران ذکر کرد.

وی بیان کرد: نهاد بازرسی و آمبودزمانی ریشه در مدنیت اسلامی دارد و به اسامی مختلف در ایران و ترکیه در قرون گذشته وجود داشته و این نهاد در گذشته تحت عنوان 'دیوان مظالم' در دوره عثمانی در ترکیه دایر و فعال بوده است.

وی رایزنی برای کاهش درد و رنج انسان ها و جلوگیری از پایمال شدن حقوق مردم در مقابل نهادهای حکومتی را از جمله اهداف نهادها و سازمان های بازرسی و آمبودزمانها ذکر کرد و اظهار داشت: امروزه در کشورهای مخلتف حقوق انسان ها و به خصوص اقلیت ها به علت وجود افکار و عقاید نژاپرستانه، مهاجر بودن، تعلقات دینی، قومی و مذهبی پایمال می شود و ما باید با هماهنگی هم کاری کنیم که این اتفاق نیفتد و از شدت آن کاسته شود.

وی با اشاره به جایگاه مستحکم نهاد بازرسی در ترکیه گفت: این نهاد بر اساس یکی از اصول قانون اساسی ترکیه تاسیس شده و رییس آن به مدت چهار سال بدون امکان عزل و توسط نهاد مجلس انتخاب می شود و با بودجه اختصاصی خود، یک نهاد مستقل و فراقوه ای محسوب می شود.

وی از عضویت ترکیه در هفت نهاد بازرسی بین المللی خبر داد و گفت: ما بنا داریم تجربیات خود را در دفاع از حقوق مردم در اختیار همه و به خصوص کشورهای همسایه و مسلمان قرار دهیم.

مالکوچ در ادامه اظهار کرد: ما سه و نیم میلیون پناهجو از سوریه داریم، ایران هم سالهاست که میزبان مهاجران افغانستانی است و هر دو کشور تجربه خوبی در این زمینه دارند که می توانیم آن را به اشتراک بگذاریم و در مساله نهادهای بازرسی دو کشور می توانند از تجربیات یکدیگر بهره مند شوند.

وی افزود: سازمان بازرسی ترکیه پنج سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و از چهار سال پیش با ایران در حوزه بازرسی همکاری دارد و امیدواریم این روابط افزایش یابد.

نهاد بازرسی در ترکیه در راستای اصلاحاتی که در همه پرسی قانون اساسی در 12 سپتامبر 2010 میلادی، در ژوئن سال 2012 میلادی تاسیس شد و از ماه مارس سال 2013 میلادی نیز شروع به پذیرش شکایات مردمی کرد.

نهاد آمبودزمان و بازرسی در ترکیه که وظایف آن در ایران معادل سازمان بازرسی کل کشور می باشد، نهاد مستقل و نوپایی است که در راستای فرایند همگرایی ترکیه با اتحادیه اروپا شکل گرفته است.

این نهاد در واقع از نظر اداری وابسته به مجلس بوده ولی بودجه مستقل داشته و دارای اختیارات مستقلی است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها