کارشناس اتریشی:

عربستان در مسیر دیکتاتوری مدرن گام بر می دارد/ تغییر از نظام خانوادگی پادشاهی به دیکتاتوری یک نفره

عربستان در مسیر دیکتاتوری مدرن گام بر می دارد/ تغییر از نظام خانوادگی پادشاهی به دیکتاتوری یک نفره
چهارشنبه 9 اسفند 1396 - 10:28

کارشناس اتریشی مسائل خاورمیانه گفت: روند «اصلاحات» گسترده‌ در عربستان از حرکت این کشور در مسیر دیکتاتوری مدرن و یک نفره حکایت دارد.

العالم ـ عربستان سعودی

"گوردون هارر"، از کارشناسان اتریشی مسائل خاورمیانه در مصاحبه با "اس‌ ار اف"سوئیس با اشاره به اصلاحات گسترده در عربستان گفته که محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاه عربستان در حال آماده‌سازی اوضاع برای تحویل گرفتن ارث خود است.

وی درباره علل برکناری برخی فرماندهان و نظامیان رده‌بالا در عربستان خاطرنشان کرده، اطلاعات زیادی در این خصوص وجود ندارد اما می تواند این فاکتورها را بررسی کرد که آیا این یک برکناری واقعی است، آیا کسی باید مجازات شود و یا این که آیا این یک جایگزینی معمولی است؟ تصویر مخلوطی از این فاکتورها می تواند مورد نظر باشد.

روی کار آوردن کسانی که به ولیعهد وفادارند

کارشناس اتریشی می گوید، در فرایند اصلاحات در عربستان، وزرا، فرماندهان و شهرداران شهرهای بزرگ جایگزین می‌شوند و در پس این اقدام یک بازسازی بزرگ سیستم وجود دارد. انسان‌هایی روی کار خواهند آمد که وفاداری روشن و آشکاری به ولیعهد و پادشاه عربستان از خود نشان می‌دهند. دولت به‌گونه‌ای جهت‌دهی می‌کند تا برنامه‌های محمد بن سلمان را بتواند اجرایی کند.

آمادگی محمد بن سلمان برای تحویل گرفتن تاج و تخت پدر

وی در ادامه با اشاره به اینکه محمد بن سلمان خود را برای تحویل گرفتن تاج و تخت از پدرش آماده می‌کند، همچنین تأکید کرد که وی اصلاحات بزرگ و گسترده‌ای را در پیش گرفته است. محمد بن سلمان تنها در صورتی می‌تواند این اصلاحات را در پیش بگیرد که همه جا افرادی در رأس کار قرار گیرند که طرفدار او هستند. مسئله از بین بردن اختلافات در روند اصلاحات مد نظر او است و این کاملاً واضح است.

گوردون هارر در پاسخ به این پرسش که آیا مخالفت‌ها و مقاومت‌هایی هم علیه این گونه اصلاحات در عربستان وجود دارد، با تایید این مطلب خاطرنشان کرده، در جایی که برنده وجود دارد همچنین بازنده هم هست. آنچه ما در عربستان سعودی می‌بینیم تغییر و تحول از یک نظام خانوادگی به یک سیستم دیکتاتوری تک‌نفره است. در سیستم خانوادگی قوانین این کشور با هماهنگی تمام خانواده سلطنتی تصویب می‌شد و با افراد مختلفی مذاکره می‌شد.

گذر از نظام خانوادگی پادشاهی به دیکتاتوری یک نفره 

به گفته وی، اگرچه ما در حال حاضر با دو نفر یعنی شاهزاده و پادشاه در عربستان روبه‌رو هستیم اما هدف از این اصلاحات گسترده یک دیکتاتوری یک‌نفره  است. ولیعهد عربستان در حال آماده‌سازی یک دیکتاتوری مدرن است.

هارر خاطرنشان کرده، به رغم این که محمد بن سلمان در اجرای اصلاحات بر آزادی و به‌ویژه آزادی زنان تأکید دارد، اما این اصلاحات هیچ ربطی به آزادی ندارد.

پربیننده ترین خبرها