رئیس جمهور افغانستان در صدد مذاکرات بدون قید و شرط با طالبان

رئیس جمهور افغانستان در صدد مذاکرات بدون قید و شرط با طالبان
چهارشنبه 9 اسفند 1396 - 11:23

دومین نشست «فرایند کابل» با مشارکت نمایندگان حدود ۲۵ کشور در کابل آغاز شد.

العالم _ آسیا

به گزارش العالم به نقل از رویترز؛ محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان طرح صلح با محوریت افغانستان را در نشست «فرایند کابل» برای نمایندگان کشورهای جهان و منطقه ارائه کرد.

دولت تدابیر شدید امنیتی را در روزهای منتهی به این کنفرانس اتخاذ کرده بود. وزارت داخله اعلام کرد امنیت تمام مناطق شهر به خصوص مناطق مرتفع تأمین شده تا مخالفان نتوانند از این مناطق، مرکز شهر را هدف قرار دهند.

شهر کابل در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تعطیل است و تمام جاده‌های مرکزی شهر مسدودند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز چهارشنبه با افتتاح این نشست خطاب به طالبان گفت که حالا وقت تصمیم گیری فرارسیده و اگر می‌خواهند کشورشان را آباد کنند، به فرایند صلح بپیوندند. غنی گفت: «ما این پیشنهاد را بدون قید و شرط پیشنهاد می‌کنیم

پیشنهادات برای طالبان

براساس طرح دولت افغانستان، مذاکرات صلح در سه مرحله انجام خواهد شد و در تمام این مراحل نمایندگان زنان نیز اشتراک خواهند داشت.

در ابتدا تعیین شرایط سیاسی برای صلح، سپس اعلام آتش بس و بعد از آن به رسمیت شناسی طالبان به عنوان یک جریان سیاسی از پیشنهادات حکومت افغانستان است. در این پیشنهادات آمده است که قرار است سپس اعتماد سازی به وجود آید و راه برای انتخابات آزاد و عادلانه هموار شود، و در صورت نیاز براساس پیشبینی خود قانون اساسی، این قانون تعدیل و زمینه قانونی برای رهایی زندانیان طالبان فراهم شود.

به رسمیت شناختن دولت افغانستان، احترام به حاکمیت قانون، فراهم شدن زمینه برای اصلاحات و تدابیر اساسی برای بازگشت مهاجران نیز بخشی از مواد طرح صلح دولت افغانستان است. همچنین تامین امنیت اعضای طالبان و فراهم آوردن زمینه کار و زندگی برای جنگجویانی که به فرایند صلح می‌پیوندند در این طرح پیش‌بینی شده است.

براساس این طرح جنگجویان خارجی که در افغانستان می‌جنگند باید از لیست آنانی که به فرایند صلح می‌پیوندند، خارج شوند.

رئیس جمهور غنی گفت: «نظرات طالبان در نظر گرفته می‌شوند و برسر آجندای (طرح( مذاکرات به توافق می‌رسیم تا بعدا برای عملی کردن آن اقدام کنیم

غنی با تقدیر از کمک‌های سخاوتمندانه جامعه جهانی از تمام‌کشورهای حامی افغانستان خواست تا از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک به صورت هماهنگ از روند صلح و ثبات در افغانستان حمایت کنند. رئیس جمهور افغانستان از کشورها و سازمان‌های منطقه نیز خواست تا در روند طرح صلح کابل، حکومت را به شکل هماهنگ حمایت کنند.

براساس این طرح، در مورد یک افغانستان باثبات و منافع آن با پاکستان نیز به شکل دولت با دولت مذاکره خواهد شد تا حمایت و هماهنگی آن کشور در مذاکره و صلح با طالبان حاصل شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها