پرونده 240 صرافی در سازمان مالیاتی کشور / لیست بانک مرکزی برای شناسایی دانه درشت ها

 پرونده 240 صرافی در سازمان مالیاتی کشور / لیست بانک مرکزی برای شناسایی دانه درشت ها
چهارشنبه 9 اسفند 1396 - 14:21

رئیس کل سازمان مالیاتی گفته که اطلاعات 240 صرافی درباره نوسان های اخیر ارزی در این سازمان در دست بررسی است که رقم مالیات آنها، پس از بررسی و در موعد قانونی دریافت خواهد شد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

سید کامل تقوی نژاد روز چهارشنبه در حاشیه یازدهمین همایش مالیاتی ایران خاطرنشان کرده که بر اساس آیین نامه مصوب، حداقل 25 هزار دلار در سال باید اطلاعاتش به سازمان مالیاتی کشور ارایه می شد اما به دلیل شرایط اخیر در کشور، حضور دلالان ارز و فعالیت های نامطلوب، مقرر شده که این سقف به 5 هزار دلار کاهش یابد.
معاون وزیر اقتصاد درباره فهرست بانک مرکزی برای شناسایی معاملات عمده در بازار ارز،  گفته، با هماهنگی های صورت گرفته، بانک مرکزی فهرست افرادی که بیش از 5 هزار دلار خرید و فروش ارز داشتند، در اختیار این سازمان قرار گرفته ضمن آنکه با هماهنگی بانک مرکزی صرافی هایی که در این زمینه فعال بودند شناسایی شدند.
وی می گوید، سه لایه صرافی وجود دارد؛ یک لایه تامین کنندگان اصلی ارز، لایه دوم ارز را از صرافی های اصلی تحویل می گیرند و در اختیار مردم قرار می دهند و لایه سوم، صرافی هایی که در سراسر کشور پراکنده اند.
تقوی نژاد با بیان اینکه اطلاعات این صرافی ها در اختیار سازمان مالیاتی قرار گرفته خاطرنشان کرده، کاری که سازمان مالیاتی برای صرافی های لایه اول انجام داده، این بوده که نه تنها اطلاعات موجود سال 1396 آنها که اطلاعات مالی و معاملاتی سال های ماقبل را هم از آنها درخواست کرده است.
وی یادآور شده، اختیار قانونی سازمان مالیاتی کشور این است که اگر مودی تمکین نکند یا از ارایه اطلاعات استنکاف کند، سازمان می تواند به محل کسب و فعالیت یا هرجا که اطلاعات در آنجا وجود داشته یا نهان باشد، ورود کند.
رئیس کل سازمان مالیاتی گفته در یک مرحله 80 صرافی و مرحله دیگر 160 صرافی اطلاعاتشان در اختیار سازمان مالیاتی قرار گرفته است.
تقوی نژاد همچنین گفته که رقم مالیات اینها پس از حسابرسی اعلام می شود. صرافی ها تا خرداد یا تیرماه فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی ارایه کنند و آنچه برای ما مهم است، ارایه اطلاعات است.
هدفمندی معافیت های مالیاتی
رئیس کل سازمان مالیاتی خاطرنشان کرده که باید اثر معافیت ها و مشوق های مالیاتی بر شاخص های اصلی اقتصاد کشور چون تولید، صادرات و اشتغال مورد بازنگری قرار بگیرد.
وی گفته، مطالعاتی در دانشگاه تهران درخصوص اثرات معافیت های مالیاتی بر بهبود تولید انجام شده که نشان می دهد تاثیرات آن مثبت نیست.

آمادگی سازمان مالیاتی کشور برای کاهش مالیات تولید به 20 درصد

تقوی نژاد خاطرنشان کرده که سازمان امور مالیاتی برای بهبود امر تولید آمادگی دارد مالیات بخش تولید را از 25 درصد به 20 درصد کاهش دهد که این کار نیازمند تصویب قانون در مجلس است و در صورتی که دولت موافق آن باشد می تواند لایحه آن را آماده و تقدیم کنیم.
شناسایی 3200 مورد فرار مالیاتی 
رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص جلوگیری از فرار مالیاتی نیز گفته که در سال 96، تعداد 10 هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای افرادی صادر شده که تاکنون پرونده ای در سازمان مالیاتی نداشته اند. برای نمونه در بحث تراکنش های مشکوک، حدود 6300 میلیارد تومان مطالبه شده که مربوط به 3200 شخص حقوقی و حقیقی است اما بیشترین اطلاعات مربوط به تراکنش ها، دلالان ارز و نیز فعالان خودرو است.
وی یکی از مشکلات فرار مالیاتی را اقتصاد زیرزمینی و شفاف نبودن فعالیت های اقتصادی دانسته و خاطرنشان کرده که تا زمانی که این بخش اصلاح نشود، شاهد فرار مالیاتی نیز خواهیم بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها