دروغی دیگر در مورد ترامپ

دروغی دیگر در مورد ترامپ
چهارشنبه 9 اسفند 1396 - 22:50

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: کمیته نوبل نروژ روز چهارشنبه اعلام کرد که نامزدی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای احراز جایزه صلح نوبل، ساختگی است.

العالم-آمریکا

براساس این گزارش، کمیته مزبور یادآور شد که پس از دریافت نامزدی جعلی ترامپ، گزارشی در دایره پلیس نروژ تنظیم شده است. 

«اولاو نیولستاد» رئیس موسسه نوبل به خبرگزاری فرانسه گفت: دلیل خوبی برای باور این مساله که نامزدی ترامپ ساختگی است، در اختیار داریم. وی از توضیح بیشتر در این مورد خودداری کرد و یادآور شد که پلیس درحال تحقیق در مورد این مساله است.

هر سال، فهرست نامزدهای احراز جایزه صلح نوبل باید تا 31 ژانویه (11 بهمن) به کمیته نوبل تحویل داده شود. نمایندگان پارلمانی و دولتی، برندگان سابق جایزه صلح نوبل و اساتید دانشگاهی جزو افرادی اند که مجاز به معرفی اسامی هستند. 

اگرچه فهرست نامزدها برای دستکم 50 سال مخفی نگه داشته می شود، افرادی که دیگران را نامزد می کنند، مجازند اسامی گزینه های انتخاباتی شان را منتشر کنند. 

در همین حال، موسسه تحقیقات صلح اسلو چندی پیش اعلام کرد که نام ترامپ در این فهرست گنجانده شده است. این موسسه که نهادی مستقل از سازمان نوبل است، یادآور شد که ترامپ از طرف یک آمریکایی که خواسته هویت اش فاش نشود، نامزد احراز این جایزه شده است. این احتمال وجود دارد که نامزدی ترامپ از سوی فردی انجام شده باشد که به جعل اوراق هویت مظنون است.

موسسه نوبل اعلام کرد که 329 درخواست نامزدی معتبر برای جایزه صلح 2018 دریافت کرده است. پنج عضو کمیته نوبل که برنده این جایزه را انتخاب می کنند، همچنین اجازه دارند اسامی را در جریان اولین نشست خود در سال جاری که روز دوشنبه برگزار شد، ارائه دهند. 

در میان افراد و سازمان هایی که نامزد احراز جایزه صلح نوبل سال جاری شده اند، اسامی «ژاک شیراک» رئیس جمهوری اسبق فرانسه، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان، دادگاه حقوق بشر اروپا، «ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق اطلاعاتی آمریکا، امدادگران سوری موسوم به «کلاه سفیدها»، روزنامه روسی «نوایا گازتا»، کمیته مبارزه با شکنجه سازمان ملل، نیروهای پیشمرگه کرد و جنبش طرفدار فلسطین موسوم به «بی دی اس» به چشم می خورد. 

سال گذشته جایزه صلح نوبل به گروهی فعال در زمینه خلع سلاح هسته ای موسوم به «آیکن» به دلیل یک دهه فعالیت برای عاری سازی جهان از بمب اتمی، اهدا شد. 

این گروه یکی از نقش آفرینان اصلی در تصویب معاهده تاریخی منع سلاح هسته ای بود که به امضای 122 کشور رسیده است. با این همه، این معاهده تا حد زیادی جنبه نمادین دارد، زیرا هیچ یک از اصلی ترین قدرت های هسته ای جهان ذیل آن را امضا نکرده اند. 

نام برنده جایزه صلح نوبل سال 2018، اوایل ماه اکتبر (مهر ماه 1397) اعلام می شود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها