فشار لابی صهیونیست بر استرالیا برای قطع روابط تجاری با ایران

فشار لابی صهیونیست بر استرالیا برای قطع روابط تجاری با ایران
پنج‌شنبه 10 اسفند 1396 - 20:30

یک موسسه آمریکایی که حامی رژیم صهیونیستی است و مهم‌ترین نقش را در تدوین سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکا داشته از دولت استرالیا خواسته مراودات تجاری خود را با ایران قطع کنند.

العالم-آمریکا

کارشناسان یک لابی حامی صهیونیسم در آمریکا که نقش برجسته‌ای در جهت‌دهی به سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران دارد با نگارش یادداشتی در یکی از رسانه‌های استرالیا از دولت این کشور خواسته‌اند با سیاست‌های واشنگتن علیه تهران همراه شود. 

 «مارک دوبوویتز»، مدیر عامل «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» و معاون او، «جاناتان شانزر»، یادداشت روز پنجشنبه در روزنامه «آسترلین» (The Australian) را با توصیف سیاست‌های «دونالد ترامپ» علیه ایران و مقایسه آن با دولت قبلی آغاز کرده‌اند. آنها مدعی شده‌اند که سیاست‌های دو دولت در قبال ایران، با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. 

«دووبویتز» و «شانزر» مدعی شده‌اند سیاست دولت استرالیا، هماهنگی‌های بیشتری با سیاست‌های دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه ایران داشته است: «قبل از ریاست‌جمهوری ترامپ، سیاست کانبرا در قبال ایران هماهنگی بیشتری با دیدگاه‌های خوش‌بینانه دولت اوباما در خصوص توافق هسته‌ای داشت.

دولت ترامپ بسیار کمتر از دولت قبل به این توافق خوش‌بین است- توافقی که با منقضی شدن مفاد کلیدی‌اش محدودیت‌ها علیه ایران در زمینه خریداری سلاح، آزمایش‌های موشکی و در نهایت، بلندپروازی‌های ایران را برمی‌دارد.»

آنها با پیشنهاد اینکه دولت استرالیا باید با رویه‌های دولت جدید آمریکا در قبال ایران همگام شود نوشته‌اند: «البته، توافق‌های تجاری که ایران با آنها در باغ سبز نشان می‌دهد برای استرالیا وسوسه‌انگیز خواهند بود.

کشورهای اروپایی و آسیایی کاهش محدودیت‌های خود علیه جمهوری اسلامی را به شکل دلار می‌بینند. در واقع، راهبرد زیربنایی برجام هم همین بود: بهنجارسازی [ایران] از طریق مراودات تجاری.»

 کارشناسان «بنیاد دفاع از دموکراسی» در ادامه مطابق روال گذشته تلاش کرده‌اند با سیاه‌نمایی از وضعیت اقتصاد ایران دولت استرالیا را به قطع مراودات تجاری با ایران ترغیب کنند.

 آنها نوشته‌اند: «اما دولت [مالکوم] ثورنبال (نخست‌وزیر استرالیا) بایستی بداند که این مراودات تجاری با مخاطرات فراوانی همراه است. ایران، در حال حرکت به سمت کشوری بهنجار نیست. این کشور، مسائل پولشویی که بر تمامی بخش‌های اقتصادش سایه افکنده‌اند را حل نکرده است.»

«دوبوویتز» و معاونش پس از ارائه فهرستی از ادعاهای مشابه نوشته‌اند: «اگر اینها مانع سرمایه‌گذاری شرکت‌های استرالیایی در ایران نشود، شاید سیاست جدید ترامپ در قبال ایران این کار را انجام دهد.

ترامپ تهدید کرده در صورتی که توافقی میان اروپایی‌ها و اروپایی‌ها برای برطرف کردن معایب برجام حاصل نشود، او توافق هسته‌ای ایران را پاره خواهد کرد. توافق هسته‌ای، چه اصلاح شود و چه لغو، سیاست آمریکا بر مقابله با شرکت‌هایی متمرکز خواهد شد که قوانین فعلی آمریکا در زمینه تحریم‌ها را رعایت نمی‌کنند.» 

دو کارشناس بنیاد دفاع از دموکراسی در پایان مقاله خود نوشته‌اند: «استرالیا همچنان جزو متحدان کلیدی آمریکا است. ترامپ و ثورنبال این را ثابت کرده‌اند. واشنگتن به دنبال منزوی کردن حکومت ایران به دلیل مجموعه گسترده‌ای از رفتارهای مخرب است و کانبرا هم بایستی همین رویه را دنبال کند. 

تحلیلگران می‌گویند «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در یک سالی که از حضور ترامپ در کاخ سفید می‌گذرد نقش اصلی را در تدوین سیاست‌های دولت او در خصوص ایران داشته است. 

کارشناسان این موسسه در این یک سال صدها مقاله و اظهارنظر درباره سیاست ترامپ در قبال ایران، در نشریات مکتوب و سایت‌های خبری داشته‌اند و تقریبا تمام این یادداشت‌ها و نظرات نهایتا به سیاست‌های عملی دولت ترامپ تبدیل شده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها