سومالی شراکت با بنادر دبی را لغو کرد

سومالی شراکت با بنادر دبی را لغو کرد
جمعه 11 اسفند 1396 - 17:11

وزارت بنادر و حمل و نقل دریایی سومالی با انتشار بیانیه ای توافق شراکت با شرکت بنادر دبی برای اداره بندر "بربره" با مقام های ارض سومالی و اتیوپی را لغو کرد.

العالم – آفریقا  

پایگاه اینترنتی "عدن الغد" به نقل از این بیانیه گزارش داد که بر اساس توافق، اتیوپی 19 درصد درآمد را به عنوان شریک استراتژیک در سرمایه گذاری بندر بربره در سرزمین سومالی، مجموعه بنادر جهانی دبی 51 درصد و اداره بنادر سرزمین سومالی 30 درصد سهم را خواهند داشت.  

بیانیه مزبور افزود که حکومت فدرال، به هیچ طرفی اختیاری در این توافق را نداده و توافق مغایر با قوانین کشور و قانون اساسی سومالی بوده و نقض حاکمیت این کشور می باشد.   

این بیانیه حاکیست که توافق باطل است و بدون اطلاع مسئولین حکومت سومالی امضا شده است آن هم وقتی که حسن علی خیری رییس حکومت فدرال برای سفر چند روزه رسمی در ابوظبی است.       

تصمیم حکومت فدرال سومالی چند روز پس از توقف ساخت و ساز در فرودگاه پایگاه نظامی امارات در شهر بربره به خاطر اختلاف میان شرکت بنادر جهانی دبی با مقام های سرزمین سومالی و متهم ساختن این شرکت درباره عدم تعهد به تعهداتش با مسئولین سومالیلند اتخاذ شده است.

به گزارش العالم؛ پیش از این هم مسئولان جیبوتی اعلام کردند که قرارداد امتیازی (فرانشیز) با شرکت بنادر دبی به دلیل «مفاد ظالمانه» آن لغو شد.

به گفته این مسئولان از جمله شروط ظالمانه و اجحاف‌آمیز این قرارداد، ممنوعیت توسعه تأسیسات بنادر یا ایجاد ساختمان‌های جدید و نابرابری تقسیم سود حاصله است و گذشته از آن مدیریت مالی آن نیز در دست شرکت بنادر جبل علی زیر مجموعه بنادر جهانی دبی است.

206

پربیننده ترین خبرها