نیویورکر تحلیل کرد؛

ارتقای روابط ایران و روسیه به سطح بالای شراکت راهبردی

ارتقای روابط ایران و روسیه به سطح بالای شراکت راهبردی
شنبه 12 اسفند 1396 - 10:46

نشریه آمریکایی نیویورکر در تحلیلی خاطرنشان کرده که سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، باعث شده روابط ایران و روسیه به سطح بالای شراکت راهبردی ارتقا یابد.

العالم ـ آمریکا

نشریه آمریکایی نیویورکر در یادداشتی خاطرنشان کرده در یک سالی که از حضور «دونالد ترامپ» در کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا می‌گذرد روابط ایران و روسیه از همکاری‌های تاکتیکی نظامی به سمت شراکت راهبردی ارتقا یافته است. 

این نشریه تصریح کرده، «تصمیم دولت ترامپ برای مانع‌تراشی بر سر اجرای توافق هسته‌ای ایران اکنون یک بهای ژئواستراتژیک پیدا کرده است. روابط میان مسکو و تهران- که زمانی در عرصه نظامی بر همکاری‌های تاکتیکی، در عرصه دیپلماتیک بر محاسبه‌گری‌های بی‌روح و در عرصه اقتصادی بر همکاری‌های عملی استوار بود- به یک شراکت راهبردی رو به گسترش تبدیل شده است.»

نشریه آمریکایی نیویورکر نوشته از زمانی که ترامپ در سال 2017 روی کار آمده مسکو و تهران در زمینه‌های زیادی با یکدیگر اشتراک‌نظر پیدا کرده‌اند، از جمله شدت گرفتن تنش‌هایشان با واشنگتن و تلاش برای افزایش میدان نفوذشان در منطقه خاورمیانه.»

نیویورکر سفر ماه نوامبر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به تهران و دیدار وی با حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی را نشانه‌ای از گرم شدن روابط دو کشور دانسته است. 

ایران و روسیه نشان داده اند که در موضوع امنیت و حل‌ بحران‌های منطقه‌ای قصد عقب نشینی در مقابل هژمونی آمریکا را ندارند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ماه ژوئن گذشته در گفت وگو با موسسه مطالعات ایران اوراسیا (ایراس)، گفته بود که «حفظ ائتلاف ایران، روسیه، با توجه به تغییرات در معادلات راهبردی و امنیتی ضروری است.»

آنچه مسلم است، تحولات منطقه ای و بین المللی تقویت همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه را منجر شده است.

پربیننده ترین خبرها