مواضع مصر و عربستان به هم نزدیک شده است

مواضع مصر و عربستان به هم نزدیک شده است
دوشنبه 14 اسفند 1396 - 00:17

کارشناس سیاسی مصری گفت: مواضع عربستان سعودی در بحران های یمن و سوریه به مصر نزدیک شده است.

العالم - مصر

محمد عز العرب در گفتگو با بی بی سی عربی از قاهره درباره سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به مصر و در پاسخ به این پرسش که قطع نظر از بررسی موضوعات دوجانبه، در این سفر به رای دیروز دادگاه قانون اساسی مصر مبنی بر غیر قانونی بودن واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی اشاره نشده است، دلیل صدور این حکم یک روز قبل از سفر محمد بن سلمان به مصر چیست، گفت: هیچ ارتباطی میان رای دادگاه عالی قانون اساسی مصر با مصوبه پارلمان این کشور در اجرای این تصمیم وجود ندارد و محاکم مصری در این زمینه صلاحیت اظهار نظر ندارند. سفر محمد بن سلمان به مصر، تلاشی برای تقویت روابط دوجانبه و رسیدن به تفاهم درباره موضوعات منطقه ای است. بنابراین، صدور این رای به صورت تصادفی بوده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که مهم ترین موضوعات منطقه ای مورد بحث در این سفر چیست، گفت: عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به شماری از موضوعات توجه ویژه ای دارند. موضوع نخست،مبارزه با گروه های تروریستی منطقه ای است. با وجود آن که ضربات سنگینی به این گروه ها به ویژه داعش در عراق و سوریه وارد شده است ولی تلاش هایی در جریان است تا برخی از عناصر داعش به کشورهای منطقه نظیر سینای مصر و لیبی منتقل شوند. عربستان سعودی به این موضوع توجه دارد به طوری که این کشور در گفتگوهای خود با امارات و فرانسه به این مسئله اشاره کرده است. موضوع دوم درباره مرحله دوم رویارویی با رفتارهای قطر است. این کشور به سیاست های سابق خود ادامه می دهد و حتی مدعی شده است که سیاست های مصر، عربستان، امارات و بحرین را به شکست کشانده است. همچنین موضوعات یمن و سوریه نیز مطرح است.

وی در پاسخ به این پرسش که مواضع عربستان و مصر درباره اوضاع سوریه چیست،گفت: مصر سالها است که موضع روشنی درباره سوریه دارد. مصر بر حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه تاکید دارد و من فکر می کنم در مواضع سعودی ها تغییراتی ایجاد و به مواضع قاهره نزدیک شده است. به نظر می رسد تنها اختلاف درباره باقی ماندن نظام بشار اسد است. مصر از نظام اسد حمایت نمی کند و نگرانی این کشور درباره فروپاشی نهادهای دولتی سوریه است. سعودی ها تا مدت زیادی بر کناره گیری بشار اسد از قدرت تاکید می کردند ولی به نظر می رسد با توجه به اختلافاتی که درباره این موضوع میان اروپایی ها و آمریکایی ها وجود دارد، تغییراتی در این موضع سعودی ها نیز ایجاد شده است. همچنین مواضع عربستان و مصر درباره یمن نیز به یکدیگر نزدیک شده است. عربستان به مانند گذشته از قاهره به دلیل عدم اعزام نیروی نظامی به عملیات نظامی در یمن انتقاد نمی کند به ویژه آنکه درستی مواضع مصر روشن شده است. این کشور تاکید دارد که تنها نمی توان با استفاده از گزینه نظامی به بحران در یمن پایان داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها