ویکی لیکس بررسی کرد؛

آمریکا چگونه داعش و جبهه النصره را بوجود آورد؟

آمریکا چگونه داعش و جبهه النصره را بوجود آورد؟
دوشنبه 14 اسفند 1396 - 08:00

«ادوارد اسنودن» یکی از افسران سابق سازمان اطلاعات آمریکا به سندی خطرناک مربوط به سال 2004 دست یافته که نشان می دهد، سیا گروه تروریستی جدیدی (جبهه النصره ) را از دل القاعده به وجود آورد تا افراط گرایان سراسر دنیا را در عملیاتی با نام SWAPS NEST درخاورمیانه جمع کند.

العالم ـ گزارش

پایگاه خبری "النباء" عراق طی گزارشی به نقل از اسنودن، موسس ویکی لیکس، گزارش داده، در روز 30 بهمن 1382 مسوولان اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل در قصر یکی از امیران عرب در انگلیس به مدت سه روز جلسه تشکیل دادند و در نهایت تصمیم بر آن شد که یک سازمان افراطی را تاسیس کنند و حزب الله لبنان را به طور کامل از بین ببرند. 
سپس ابو مصعب الزرقاوی ( احمد فاضل نزال الخلایه ) که در اردن زندانی بود را انتخاب کردند و او را در یکی از کشورهای عربی آموزش دادند و بعد از آن، وی را به الانبار فرستادند و از آنجا شروع به تاسیس دولت اسلام عراق - که بعدا واژه شام نیز به آن اضافه شد - زیر نظر مایکل اریسون سرهنگ اطلاعات بریتانیا کردند. 
اریسون به زبان عربی کاملا آشنا بود و به لهجه فلسطینی همانند شهروندان فلسطینی صحبت می کند.
در ابتدای کار 860 میلیون دلار توسط کامیون برای الزرقاوی فرستاده شد تا بتواند نیروهایی را برای آموزش و نابودی گروه های مقاومت عراق که ضد نیروهای آمریکایی عمل می کردند، آماده کند.
نفوذ الزرقاوی در موصل، تکریت، الانبار و دیالی گسترش یافت.وی شروع به سرپیچی برابر سرهنگ مایکل اریسون کرد تا حدی که وی مجبور شد الزرقاوی را در اواسط سال 2006 میلادی در بعقوبه به قتل برساند تا گروه را از ابراهیم بدری المکنی به ابو بکر البغدادی که در زندان بوکا بغداد حبس بود، بسپارد.
البغدادی را با هواپیمای آمریکایی به اسرائیل انتقال دادند تا دوره های آموزش نظامی و اطلاعاتی در موساد و در پایگاه ناحال موشی طی کند. سپس به عراق بازگشت و ارتشی از اهالی تسنن عراق را به بهانه بیرون راندن و مبارزه با اشغالگران و شیعیان با خود همراه کرد. او از پول هایی که براش می فرستادند به نیروهایش می داد و توانست تعداد زیادی از شهروندان عراق را در کنار خود جمع کند.
سال 2006 یک نقطه عطف در خاورمیانه بود. اسرائیل تصمیم گرفت عملیات ضد حزب الله را در سپتامبر 2006 شروع کند و 7 تا 10 روز برای آن زمان تعیین کرد تا در عملیاتی هوایی و زمینی در شمال شهر صیدا، حزب الله را از جنوب و از شمال (مرز اسرائیل ) به شکل گازانبری به چنگ خود بیندازد. اما حزب الله از این نقشه با خبر شد و آمادگی لازم را برای مقابله با آن از طریق هماهنگی با سوریه و ایران بدست آورد تا هزاران موشک و لوازم نظامی را از طریق سوریه به حزب الله برسانند.
جنگ در اواسط ژوئن 2006 به دلیل اسارت دو سرباز اسرائیلی توسط حزب الله آغاز شد و سی و سه روز طول کشید و اسرائیل تمام زیرساخت های لبنان را از شمال تا جنوب نابود کرد بدون آنکه بتواند طبق برنامه، حزب الله را از بین ببرد.
اسرائیل در این جنگ متحمل خسارات جانی و مالی بسیار شد تا جایی که دولت تصمیم به تشکیل یک کمیسیون تحقیق گرفت و جوانب کاستی را بررسی کرد. این کمیسیون ماه ها به بررسی و ارزیابی پرداخت تا به این نتیجه رسید که نابودی حزب الله میسر نیست مگر اینکه منابع آن را از سوریه و ایران از بین ببریم. سپس نقشه های اسرائیلی، عربی و آمریکایی، ضد ایران و حزب الله طراحی شد.
اسنودن می گوید: در ماه آوریل 2007 ابوبکر البغدادی به ترکیه احضار شد و از آنجا با هواپیمایی ویژه به تل آویو انتقال داده شد تا از او خواسته شود تعداد زیادی از مبارزان سنی از عربستان، یمن، تونس، فرانسه و بریتانیا جمع کند و همچنین پایگاه جدیدی در غازی عنتاب ترکیه بنا شد تا مبارزان جدید را آموزش دهند. 
همچنین اشرف ریفی و وسام الحسن از پلیس لبنان مکلف شدند سلاح ها را به روستاهای سوریه جایی که اخوان المسلمین در آن نفوذ داشتند قاچاق کنند و شروع به انتقال پول ها به سوریه کردند.
بر اساس این گزارش، 17 هزار مبارز از سوریه و کشور های عربی در ترکیه آموزش دیدند و درهر ماه 750 دلار به عنوان حقوق به آنها پرداخت می شد، پس از آن از البغدادی خواستند تا به سوریه وارد شود.
دستگاه های اطلاعاتی طوری عمل کردند که سوریه محل پایگاه تجمع افراطی های مسلمان سراسر دنیا شود تا جایی که تعداد ملیت هایی که در سوریه می جنگیدند به 78 ملیت از کشورهای مختلف و 148 هزار جنگجو رسید و بر اساس گفته اسنودن، 107 میلیارد دلار از کشور های عربی برای این کار در نظر گرفته شد.
این در حالی است که احمد بن جاسم نخست وزیر سابق قطر می گوید آنها برای آنچه که به اصطلاح انقلاب سوریه می نامند، 137 میلیارد دلار خرج کرده اند.
بنابر گزارش ایرنا، پایگاه النباء عراق توضیح بیشتری در این خصوص نداده و به منبع یا زمان خاصی نیز درباره انتشار این گزارش از سوی ویکی لیکس اشاره ای نکرده است. 

پربیننده ترین خبرها