افشای جزئیات کودتای عربستان و امارات علیه قطر

افشای جزئیات کودتای عربستان و امارات علیه قطر
دوشنبه 14 اسفند 1396 - 15:14

شبکه الجزیره قطر یکشنبه شب برای نخستین بار، جزئیاتی از کودتای سال 1996 علیه مقامات وقت دوحه را منتشر کرد.

العالم ـ آسیا

«فهد المالکی» یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های قطری که در کودتا علیه «حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر سابق قطر در تاریخ ۱۴ فوریه ۱۹۹۶ دست داشت به افشای جزئیات این کودتا پرداخت.

المالکی در آن دوره از مسئولان مهم دستگاه اطلاعاتی قطر بود که پس از دستگیری به اعدام محکوم شد، اما پس از آن مورد عفو قرار گرفت.

شبکه الجزیره در نخستین قسمت از برنامه «قطر 96» یا «ما خُفی اعظم» (آنچه پنهان است، بزرگ‌تر است) به ارائه نتایج تحقیقات درباره کودتاه علیه قطر پرداخت و افزود که مدیریت باند کودتا علیه قطر به طور مستقیم زیر نظر شاهزاده سعودی «سلطان بن عبدالعزیز»، «محمد بن زاید» ولی‌عهد امارات، «حمد بن عیسی» پادشاه بحرین و سرلشگر «عمر سلیمان» رئیس سابق دستگاه اطلاعات مصر تشکیل شد.

در این برنامه به سخنان برخی شخصیت‌های قطری که در کودتا علیه این کشور دست داشتند، استناد شده است که مهم‌ترین آنها «فهد المالکی» است.

المالکی فاش کرده که یک گروهبان دانشجوی سال سوم [دانشکده افسری] کودتا علیه قطر را ناکام گذاشت زیرا او تنها کسی بود که موفق شد با اخذ مرخصی از یکی از مقامات نزدیک به خود، از پادگان «المزرعه» خارج شود و به دیوان پادشاهی رفته و آنها را در جریان کودتا قرار دهد و بگوید که او در کودتا مشارکت نخواهد کرد.

«پاتریک ن. ثروس» سفیر وقت آمریکا در قطر (طی 1995 تا 1998) می‌گوید که حمد بن خلیفه آل ثانی (امیر سابق قطر) ساعت چهار بامداد با او تماس گرفت و از او خواست تا به دیوان امیری بیاید؛ جایی که جز چند نیروی پلیس کسی دیگری نبود. او با امیر دیدار کرد و امیر خبر کودتای ناکام را به او داد و از او خواست که آن را به دولت آمریکا اطلاع دهد. بعد از لو رفتن این کودتا، بلافاصله فرودگاه و مرکز مرزی ابوسمره و تاسیسات حیاتی بسته شد.

«فهد المالکی» جزئیات این کودتا را اینگونه تشریح کرده، «حمد بن جاسم بن حمد» رئیس پلیس وقت فرمانده کودتا بود و موفق شد «جابر حمد جلاب المری» از افسران پلیس و سرتیپ «بخیت مرزوق العبدالله» و «فهد المالکی» را جذب نماید.

زمان آغاز عملیات روز ۱۶ فوریه مصادف با بیست و هفتمین شب ماه رمضان تعیین شده بود که پس از آن بنا به تصمیم مقامات امارات این زمان دو روز به جلو افتاد و تاریخ آن به 14 فوریه تغییر پیدا کرد و «به این دلیل ماه رمضان را انتخاب کردیم زیرا همزمان با آغاز آمادگی افسران برای سپری کردن تعطیلات عید بود و تنها ۲۰ درصد در یگان‌های نظامی باقی می‌ماندند».

المالکی گفته که شخصا با محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی، مشوق خود در اجرای کودتا تماس گرفته و او نیز آنها را به اجرای کودتا تشویق کرده و گفته که «ماشاء الله.. آفرین، شما مردش هستید». همچنین بن زاید با حمد بن جاسم بن حمد فرمانده پلیس دیدار و به وی گفته است «سلاح‌های منحصربه‌فردی بهت می‌دم ولی مقدار زیادی از آن نخواه».

به گفته وی دستگاه اطلاعات مصر نیز متعهد شده بود حمایت تسلیحاتی به عمل آورده و نیرو اعزام کند که در سه مرحله قرار بود انجام شود و در مرحله نخست که چهار روز قبل از آغاز عملیات بود از طریق دیوان بحرینی و پل ملک فهد این سلاح‌ها وارد شد و به دست حمد بن جاسم فرمانده کودتا رسید و این سلاح‌ها شامل کلاشینکوف ساخت مصر، خمپاره آر پی جی و تیرباری بود که روی آنها اسم امارات نوشته شده بود و از طریق بحرین وارد قطر شده بود.

همچنین «شاهین السلیطی» سرتیپ بازنشسته نیز که در تحقیقات حضور داشت، گفته است که «غبران الیامی» نظامی سعودی نیز در این کودتا دخیل بوده است. او در وارد کردن چهار کامیون سلاح نقش داشته و «پلیس آگاهی» او را جذب کرده بود تا از گذرگاه «سلوی» در مقابل دریافت 50 هزار ریال (سعودی)، سلاح وارد قطر کند.

تحقیقات صورت گرفته در این خصوص نشان داده که در اواخر سال 1995 همزمان با تسریع در روند کودتا، شیخ خلیفه [اماراتی] از رُم به ابوظبی منتقل شده و شیخ زاید در استقبال از او گفته است که «خودت را وزیر دفاع بدان و هر چه می‌خواهی امر کن». 

در مستند الجزیره آمده است که تجمع برای آغاز روند کودتا در خاک قطر نزدیک منطقه مکینس در مسیر سلوی و در تاریخ 14 فوریه آغاز شد جایی که افسران جمع شدند تا در انتظار ساعت صفر، ملاقات کنند.

ساعت صفر عملیات، پنج صبح بامداد روز بیست‌وهفتم ماه رمضان، 16 فوریه سال 1996 بود که دو روز به جلو افتاد و ساعت سه بامداد 14 فوریه تعیین شد. 

به گزارش فارس، الجزیره در این خصوص گزارش داده که یک نظامی با درجه پایین که از مکان‌های ذخیره سلاح اطلاع داشت، حالت فوق‌العاده اعلام کرد و عنصر غافلگیری طرح را خنثی و افراد دخیل در انبار سلاح را بازداشت کرد و کودتا به سوی شکست رفت. الجزیره ادامه ماجرا را در قسمت دوم «قطر 96» روایت خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها