سازمان ملل: حمله به مسلمانان روهینگیا مشکوک به «نسل‌ کُشی» است

سازمان ملل: حمله به مسلمانان روهینگیا مشکوک به «نسل‌ کُشی» است
چهارشنبه 16 اسفند 1396 - 17:18

ریاست حقوق بشر سازمان ملل گفت: احتمالا علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین اقدامات نسل‌کشی صورت گرفته است.

العالم-آسیا

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه گفت که احتمالا علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین میانمار اقدامات نسل‌کشی صورت گرفته است.

زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل اظهار داشت: گزارش‌هایی از تخریب روستاها با بولدوزر نشان می‌دهد که مقامات به طور عمد شواهدی از جرایم رخ داده در این منطقه را از بین برده‌اند.

وی افزود: این خشونت‌ها کاهش پیدا نکرده  و به همین دلیل مسلمانان روهینگیا هنوز در حال فرار هستند.

روز سه‌شنبه نیز معاون دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر پس از بازدید 4 روزه خود از اردوگاه‌های مسلمانان روهینگیا در «بازار کاکس» بنگلادش گفت: با توجه به آنچه که ما در منطقه بازار کاکس دیدیدم فکر نمی‌کنم بتوان نتیجه دیگری جز اینکه میانمار هنوز به پاکسازی قومیتی مسلمانان روهینگیا ادامه می‌دهد، بگیریم.

از روز 25 آگوست پس از آن‌که موج جدید خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا آغاز شد، خانه‌هایشان به آتش کشیده شد و زنان و کودکانشان مورد تجاوز ارتش میانمار قرار گرفت که در نتیجه آن بیش از 700 هزار نفر از این افراد آواره شده و به بنگلادش گریخته‌اند.

مسلمانان میانماری ساکن ایالت راخین در غرب میانمار به نام مسلمانان روهینگیا شناخته می شوند. آنان دست‌کم از سال 2012 مورد حمله بوداییان هستند و آنچه بر شدت این وضعیت می‌افزاید سکوت مقامات دولتی است تا جایی که گاه نظامیان دولتی نیز در اقدامات خشونت‌بار سهیم می‌شوند.

بنگلادش و میانمار در تاریخ 23 نوامبر توافق‌نامه‌ای را به منظور بازگشت آوارگان روهینگیایی امضا کردند که طبق آن قرار بود روند بازگشت از 23 ژانویه آغاز شود اما این اتفاق رخ نداد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها