در دیدار با المالکی؛

جهانگیری: ایران امنیت و رفاه عراق را امنیت و رفاه خود می داند

جهانگیری: ایران امنیت و رفاه عراق را امنیت و رفاه خود می داند
پنج‌شنبه 17 اسفند 1396 - 14:28

معاون اول رییس جمهور گفته است همراهی ایران با عراق در مبارزه با داعش نشان داده که ایران در روزهای سخت در کنار ملت عراق است، تاکید کرده که تهران امنیت و رفاه عراق را امنیت و رفاه خود می داند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

اسحاق جهانگیری صبح امروز (پنجشنبه) در دیدار نوری المالکی معاون اول رییس جمهور عراق که در محل اقامت معاون اول رییس جمهور کشورمان انجام شد، خاطرنشان کرده که مسائل عراق پس از داعش پیچیدگی هایی دارد و انتظارات و مطالبات مردم نیز افزایش یافته و مردم توقع دارند که هرچه سریعتر مشکلات مرتفع شود و بازسازی عراق سرعت بیشتری پیدا کند و عراق به جایگاه اصلی خود که یکی از کشورهای قدرتمند جهان اسلام بوده بازگردد. 
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه عراق ظرفیت های مهمی دارد و از مولفه های قدرت زیادی برخوردار است، خاطر نشان کرده که مردم عراق مردمی با فرهنگ و ریشه دار هستند و مرجعیت دینی این کشور نفوذ کلام و تاثیرگذاری بالایی دارد. 
به گفته وی، عراق همچنین از شخصیت های سیاسی و دینی با تجربه و مدبر برخوردار است که نشان دادند در سخت ترین روزها می توانند بهترین تصمیمات را برای کشور اتخاذ کنند. 
جهانگیری خاطرنشان کرده، با توانمندی های فراوانی که در عراق وجود دارد علی رغم میل برخی کشورها که می خواهند عراق به جایگاه واقعی خود بازنگردد، عراق مسیر توسعه و پیشرفت را طی خواهد کرد. 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخی اختلاف ها که درمیان گروه های مختلف کشور عراق وجود دارد، گفته است، نقش مرجعیت در حل اختلافات بسیار مهم و کارآمد است و درمواقع اختلاف می تواند کارساز و تعیین کننده باشد. 
وی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم و دولت عراق بوده و روابط دو کشور جداشدنی نیست، تصریح کرده که همراهی ایران با عراق در مبارزه با داعش نشان داد که ایران در روزهای سخت و در روزهای پیروزی در کنار ملت عراق است و امنیت و رفاه عراق را امنیت و رفاه خود می داند.
جهانگیری روابط دو جانبه و مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور را مثبت و رو به رشد ارزیابی و خاطرنشان کرده، روابط دو کشور از پیشرفت های خوبی برخوردار بوده البته برخی موانع و مشکلات نیز وجود دارد که حل آنها نیازمند تصمیمات جدی و از بین بردن بروکراسی در دو کشور است. 
معاون اول رییس جمهور اظهار امیدواری کرده که روابط دو جانبه تهران ـ بغداد همواره رو به توسعه باشد و ایران بتواند در بازسازی عراق در کنار دولت و ملت این کشور نقش پر رنگ تری را بر عهده بگیرد. 
معاون اول رییس جمهور عراق نیز در این دیدار با اشاره به انتخابات پیش رو در این کشور، بر اهمیت و حساسیت این انتخابات تاکید و تصریح کرده است که باید تلاش کنیم اوضاع را به خوبی کنترل کنیم چرا که بروز اختلافات می تواند به ساختار سیاسی کشور آسیب وارد کند.
نوری المالکی با تاکید بر اهمیت اتحاد و همدلی میان گروه های شیعه، سنی و کردهای عراق گفته است، اگر همدلی در میان گروه های عراقی نباشد شاهد طایفه گری و توطئه های خارجی در عراق خواهیم بود چرا که برخی کشورهای منطقه بدنبال توطئه در عراق هستند. 

اگر ایران نبود آمال برخی کشورها در عراق محقق می شد
وی با قدردانی از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از عراق تصریح کرده، اگر موضع گیری و حمایت های تهران نبود، رویا و آمال برخی از کشورهای منطقه در عراق محقق می شد اما ایران همواره و در همه حال در کنار دولت و ملت عراق بوده و امیدوارم این حمایت ها در رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در عراق نیز نمود پیدا کند. 
نوری المالکی رابطه عراق با جمهوری اسلامی ایران را رابطه ای راهبردی توصیف کرده و خواستار تقویت هر چه بیشتر مناسبات تهران ـ بغداد شده و گفته که بغداد علاقمند است روابط خود را با همه کشورها گسترش دهد اما روابط تهران ـ بغداد از ویژگی متمایزی برخوردار است. 
وی با اشاره به اعمال برخی معافیت های گمرکی در عراق خاطرنشان کرده است، معتقد هستم که معافیت های گمرکی باید در وهله نخست نسبت به کالاهای ایرانی اعمال شود و باید برای ایران و کالاهای این کشور با سایر کشورها فرق قائل شویم. 
نوری المالکی خاطرنشان کرده، آمریکا برخورداری عراق از هرگونه سلاح و تجهیزات نظامی را منع می کند و گروه های تروریستی نظیر داعش را در این کشور تقویت می نماید اما جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها عراق را مورد حمایت خود قرار داده است. 
وی مشکل اصلی عراق را نبود وفاق سیاسی در میان قشرهای مختلف این کشور دانسته و گفته، اختلافات میان شیعه، سنی و کردهای عراق می تواند منجر به بروز مشکلات، مسائل منفی و سربرآوردن تروریسم در این کشور شود. 
نوری المالکی با تاکید بر اینکه ما باید به دنبال اکثریت و یکپارچگی در عراق باشیم، خاطرنشان کرده که شعار کنونی برای انتخابات پیش رو نیز اکثریت سیاسی و تشکیل فهرست های دموکراتیک است که همگان در آن مشارکت داشته باشند.

پربیننده ترین خبرها