شیخ نعیم قاسم: آمریکا و عربستان در انتخابات لبنان دخالت می‌کنند

شیخ نعیم قاسم: آمریکا و عربستان در انتخابات لبنان دخالت می‌کنند
پنج‌شنبه 17 اسفند 1396 - 17:37

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان طی اظهاراتی بر مداخله آمریکا و عربستان در انتخابات این کشور تأکید کرد.

العالم-لبنان

«شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله امروز (پنجشنبه) تأکید کرد واشنگتن و ریاض در انتخابات لبنان مداخله می‌کنند.

بر اساس گزارش شبکه «المنار»، وی تصریح کرد: آمریکا و عربستان در راستای کم شدن از تعداد نمایندگان وابسته به حزب‌الله در پارلمان آینده لبنان کار می‌کنند.

وی گفت: اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد سفارت آمریکا درباره جزئیات انتخابات سوال می‌کند و هم‌چنین می‌پرسد آیا امکان کم کردن از تعداد نمایندگان وابسته به حزب الله و حامیان مقاومت در پارلمان آینده وجود دارد یا خیر؛ عربستان هم همین کارها را می‌کند.

شیخ قاسم ادامه داد: آنها کار می‌کنند زیرا اعتقاد دارند اگر تعداد نمایندگان ما در پارلمان کمتر باشد بدان معناست که محبوبیت مردمی ما کمتر است و حمایت مردمی از مقاومت ضعیف شده است اما زمانی که نمایندگان خط مقاومت و متحدان مقاومت در پارلمان بیشتر باشد برای آنها بدان معناست که جمعیت بسیاری پشت سر مقاومت هستند و به تبع آن مقابله با مقاومت و نقش آن (برای آنها) مشکل خواهد بود.

«انور عشقی» مدیر مرکز پژوهش‌های سیاسی و استراتژیک ریاض و مشاور پیشین شاه وقت عربستان، در اظهاراتی درباره سفر «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان به ریاض (جزئیات بیشتر) گفت، پرونده انتخابات پارلمانی لبنان و ثبات این کشور در رأس پرونده‌هایی است که الحریری در دیدار با « سلمان بن عبد العزیز» شاه عربستان درباره آن صحبت کرد.

عشقی هفته جاری به «رادیو اسپوتنیک» گفت: اصرار عربستان بر این است که بیشترین سهم در انتخابات پیش رو از آنِ حزب‌الله نباشد و دیدار مذکور در همین راستا انجام شد.

قانون «تناسبی» که بر اساس آن انتخابات آتی برگزار خواهد شد، شهریور گذشته در دولت لبنان به تصویب رسید و لبنان را به 15 حوزه انتخابیه تقسیم کرده است. در نظام انتخاباتی تناسبی، احزاب کوچک‌تر هم به کسب کرسی در پارلمان امیدوار می‌شوند. بر اساس این نظام انتخاباتی، کرسی‌های احزاب مختلف به تناسب تعداد رأیی که کسب می‌کنند، به آنان تعلق می‌گیرد. 

فارس

پربیننده ترین خبرها