ارتباط میزان ویتامین D با کاهش ریسک سرطان

ارتباط میزان ویتامین D با کاهش ریسک سرطان
جمعه 18 اسفند 1396 - 08:54

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد میزان بالاتر ویتامین D در خون ممکن است با کاهش ریسک ابتلا به برخی سرطان ها مرتبط باشد.

العالم - گوناگون

محققان ژاپنی عنوان می کنند این یافته ها از این فرضیه دفاع می کند که ویتامین D دارای تاثیرات حفاظتی در مقابل سرطان ها در بسیاری از مناطق است.

ویتامین D از طریق پوست و در واکنش به نور خورشید تولید می شود. با حفظ میزان کلسیم در بدن، می توان به حفظ سلامت استخوان ها، دندان ها و ماهیچه ها کمک کرد.

محققان اولین بار در سال ۱۹۸۰ به رابطه بین کمبود ویتامین D و برخی سرطان ها پی بردند. آنها دریافتند جمعیت های ساکن در ارتفاعات بالاتر که کمتر به نور خورشید دسترسی داشته و با کمبود ویتامین D روبرو هستند، شیوع ابتلا به سرطان روده در آنها بالاتر بود.

در مطالعات بعدی مشخص شد ویتامین D با سایر سرطان ها از جمله سینه، ریه و مثانه مرتبط است.

با این حال مطالعات قبلی عمدتا در اروپا و آمریکای شمالی انجام شده بود. حال محققان ژاپنی درصدد بررسی احتمال کاهش ریسک سرطان در مردم آسیا برآمدند.

آنها گزارش سلامت ۳۳,۷۳۶ مرد و زن با رده سنی ۴۰ تا ۶۹ سال را بررسی کردند.

در ابتدای مطالعه، اطلاعات مشروحی از سابقه پزشکی، رژیم غذایی و سبک زندگی شرکت کنندگان جمع آوری شد. نمونه خون این افراد هم برای اندازه گیری میزان ویتامین D گرفته شد.

شرکت کنندگان به طورمیانگین ۱۶ سال تحت نظر بودند و در طول این مدت ۳۳۰۱ نمونه جدید ابتلا به سرطان ثبت شد.

محققان دریافتند در مجموع میزان بالا ویتامین D با ۲۰ درصد کاهش ریسک ابتلا به سرطان در هر دو جنسیت مرتبط است.

همچنین ریسک ابتلا به سرطان کبد در مردان تا بیش از ۵۰ درصد کاهش می یابد. به نظر رسید میزان ویتامین D تاثیری بر کاهش ریسک سرطان های ریه یا پروستات نداشت.

مطالعات قبلی نشان داده اند میزان پایین ویتامین D ریسک شکستگی استخوان، بیماری قلبی، سرطان کلورکتال (راست روده)، دیابت، افسردگی، آلزایمر و مرگ را افزایش می دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها