ترامپ خواستار افزایش سهم دفاعی آلمان در ناتو شد

ترامپ خواستار افزایش سهم دفاعی آلمان در ناتو شد
جمعه 18 اسفند 1396 - 12:01

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر اعلام کرد که آلمان سهم کمی در زمینه مسایل دفاعی ناتو می‌پردازد و چنین اقدامی عادلانه نیست.

العالم _ آمریکا

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر تاکید کرد که آلمان و دیگر کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) میلیون‌ها (دلار) مدیون ناتو هستند و مبالغی را که سهم آنها بوده است را پرداخت نکرده‌اند.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ترامپ روز گذشته (پنجشنبه) گفت: «اگر شما به ناتو توجه داشته باشید، جایی که آلمان یک درصد را می‌پردازد و ما 4.2 درصد را می‌پردازیم و چنین چیزی عادلانه نیست.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت که برخی از دوستان و دشمنان منافعی را از بخش نظامی و بازرگانی در زمینه روابط با آمریکا به دست آورده‌اند.وی پیشتر از روابط اقتصادی کشورش با آلمان در موارد مختلف انتقاد کرده بود و سهم آلمان به عنوان قدرت نخست اقتصادی اروپا در بودجه دفاعی ناتو از جمله موارد انتقادی ناتو بود.

آلمان در سال 2017 ، مبلغ 1.13 درصد از تولیدناخالص داخلی خود را به امور دفاعی اختصاص داد و این در حالی است که «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که این رقم می‌تواند به 2 درصد برسد تا کمک‌های بشردوستانه و اقدامات در زمینه ثبات آفرینی هم در آن لحاظ شود. گابریل تاکید دارد که این اقدام به دفاع جمعی و امنیتی کمک می‌کند.

فقط یک پنجم از کشورهای عضو ناتو سهم موردنظر از 2 درصدی از تولید ناخالص داخلی در زمینه امور دفاعی را به ناتو پرداخته‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها