آسوشیتدپرس: ترامپ به شکلی فزاینده به تصمیم‎گیری‌های فردی روی آورده است

آسوشیتدپرس: ترامپ به شکلی فزاینده به تصمیم‎گیری‌های فردی روی آورده است
يکشنبه 20 اسفند 1396 - 00:34

رئیس جمهور آمریکا با از دست دادن کارکنان و مشاوران برجسته خود به شکلی فزاینده در حال تکروی و تصمیم گیری های انفرادی است.

العالم-آمریکا

به گزارش آسوشیتدپرس، ترامپ که همواره دست به اقدامات غیرمنتظره می زند این هفته نیز تمایل خود را برای این نوع تصمیم گیری به خوبی نشان داد: ابتدا دستور اعمال تعرفه های قابل توجهی را بر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا صادر کرد که با انتقاد بسیاری از هم حزبی ها و متحدان بین المللی وی روبرو شد و سپس خبر باورنکردنی ملاقات خود را با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی اعلام کرد.

تصمیم ترامپ برای نشستن پشت یک میز همراه با رهبر کره شمالی که تصمیمی فردی با عواقب و تاثیرات جهانی است پس از آن علنی شد که هیئتی از کره جنوبی که به کره شمالی سفر کرده بود با وی دیدار کرد و حتی مشاوران ارشد او را نیز در بهت فرو برد.

ترامپ مدت ها است که خود را بهترین مشاورش می داند و حتی در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت من با خودم صحبت می کنم. من شماره یک هستم چرا که ذهن خیلی خوبی دارم و چیزهای زیادی گفته ام.

به گفته دو فرد آگاه از تصمیم گیری های ترامپ که خواستند نامشان فاش نشود، ترامپ اخیرا به مشاوران مورد اعتماد خود گفته است می خواهد اتکای کمتری به کارکنانش داشته باشد چرا که معتقد است آنها مشورت های بدی به او می دهند و تصمیم دارد صرفا به غریزه خود اعتماد کند که وی پیروزی غیرمنتظره در انتخابات را مدیون آن می داند.

تصمیم گیری های یکجانبه اخیر ترامپ در زمان نامناسبی اتفاق می افتند. مشاوران ارشد وی در حال خروج از کاخ سفید هستند؛ سایه تحقیقات دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شدت حس می شود و  ترامپ نیز با فشار فزاینده ای ناشی از ادعای یک بازیگر فیلم های مستهجن روبرو است که گفته بود برای عدم اطلاع رسانی در مورد روابط نامشروع ترامپ از وی حق السکوت دریافت کرده است.

این در حالی است که کاخ سفید تلاش می کند این مفهوم را القاء کند که تصمیم وی برای دیدار با کیم جونگ اون به شکل ناگهانی گرفته نشد و سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در این میان گفت خبر دیدار احتمالی ترامپ با رهبر کره شمالی بخشی از تلاش هایی است که اکنون بیش از یک سال از شروع آن می گذرد.

کلیان کانوی مشاور ارشد کاخ سفید گفت ترامپ از منابع مختلفی مشاوره می گیرد اما در نهایت این خود اوست که زمانبندی، محتوا و حتی لحن اظهارنظرها را کنترل می کند.

البته مشاوران ترامپ می گویند در مورد تکروی او در تصمیم گیری های مختلف از جمله موضوع اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا غلو شده است و او در این مسائل به وعده هایی که مدت ها پیش داده است عمل می کند. با این حال تمایل ترامپ به اظهارنظرهای ناگهانی و غیرمنتظره باعث شده است حتی نزدیکترین مشاوران و اعضای کابینه او نیز به حدس و گمان در مورد اقداماتش متوسل شوند.

خبر دیدار احتمالی ترامپ با رهبر کره شمالی، کاری که هیچ یک از روسای جمهور آمریکا دست به آن نزده اند، نیز روز پنجشنبه از منبعی بسیار دور از ذهن اعلام شد: یک بیانیه خبری دیروقت از یک مقام رسمی کره جنوبی که در راهروهای کاخ سفید ایستاده بود.

ترامپ که خود زمانی مجری تلویزیون بوده است به خوبی تلاش کرد نوعی حس تعلیق پیش از اعلام خبر ایجاد کند و به طور ناگهانی به اتاق خبری کاخ سفید رفت.

به گفته یک مقام کاخ سفید که مجاز به صحبت در این مورد نبود و خواست هویتش فاش نشود، چونگ اوی یونگ مقام کره جنوبی روز پنجشنبه پس از دیدار با هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید با ترامپ گفتگو کرد. ترامپ در مورد دیدار اخیر چونگ با رهبر کره شمالی از وی سوال کرد. چونگ از تمایل کیم جونگ اون برای ملاقات با ترامپ خبر داد و ترامپ نیز بلافاصله آن را پذیرفت.

به گفته این مقام کاخ سفید، ترامپ در ادامه از چونگ می خواهد این خبر را به اطلاع خبرنگاران مستقر در کاخ سفید برساند اما چونگ خواست ابتدا این مسئله را با مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی مطرح کند. مون اجازه این کار را صادر کرد و ترامپ به دنبال آن با رفتن به اتاق خبری کاخ سفید اعلام کرد کرهای ها به زودی خبر بزرگی را اعلام خواهند کرد.

ترامپ در ادامه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت پیشرفت بزرگی حاصل شد؛ حتی قرار یک ملاقات نیز گذاشته شده است.

البته این اولین باری نیست که ترامپ در این اواخر تنها به غریزه خود اتکا می کند و به تنهایی دست به تصمیم گیری می زند.

ترامپ در موردی دیگر، در حالی که مصمم بود به یکی از وعده های انتخاباتی خود پایبند بماند به طور ناگهانی از دستور خود برای اعمال تعرفه بر واردات دو محصول فولاد و آلومینیوم به آمریکا خبر داد. گری کوهن مشاور ارشد اقتصادی ترامپ به دنبال این تصمیم ترامپ استعفا کرد و ترامپ نیز با گسترده ترین موج محکومیت و انتقاد از جانب جمهوری خواهان و مقامات خارجی روبرو شد.

ترامپ در روزهای اخیر به مشاوران خود گفته است تجربیاتش در امور تجاری و بازرگانی باعث می شود به خوبی از موضوع تعرفه ها آگاهی داشته باشد. او به مشاوران خود گفته است از سی سال پیش تا کنون همواره معتقد بوده است آمریکا باید در امور تجاری رویکرد حمایت گرایانه تری در پیش بگیرد.

ترامپ به مشاوران خود گفته بهتر از آنها به موضوع تعرفه ها تسلط و شناخت دارد و این اقدام او باعث نجات ایالت هایی مانند پنسیلوانیا، اوهایو و میشیگان می شود.

ترامپ پیش از این موضوعات هم بارها علاقه خود به تصمیم گیری های فردی و لحظه ای را نشان داده است. او سال گذشته با اعلام خبر اینکه قصد دارد سیاست دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا در مورد حضور افراد تغییر جنسیت داده در ارتش این کشور را تغییر دهد، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) را در بهت فرو برد. ترامپ به توافقی ناگهانی با چاک شومر و نانسی پلوسی رهبران دمکرات های مجلس نمایندگان آمریکا دست یافت که جمهوری خواهان از آن بی خبر بودند و بعدها با انتشار چندین پیام در توئیتر در مورد یک قانون غافلگیر کننده کلیدی برای چندین هفته کنگره را به هم ریخت.

مشاوران و حامیان ترامپ به دنبال تیراندازی اخیر در مدرسه ای در فلوریدا به شدت از اظهارات ترامپ در مورد لزوم اعمال قوانین سختگیرانه تر کنترل خرید و فروش سلاح تعجب کردند. اما ترامپ در تغییر موضعی آشکار در دیدار با انجمن ملی سلاح آمریکا سخنان دیگری را به زبان آورد که باعث انتقاد شدید مخالفان قوانین کنونی سلاح در آمریکا شد.

با این حال ترامپ همچنان معتقد است همانطور که در جریان رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری سال 2016 گفتم خودم به تنهایی می توانم مسائل را حل کنم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها