قطر تصویب قانون «نقض وفاداری» از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد

قطر تصویب قانون «نقض وفاداری» از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد
يکشنبه 20 اسفند 1396 - 07:36

وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه ای، تصویب قانون «نقض وفاداری » از سوی پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست ) را محکوم کرد.

العالم- آسیا 

در این بیانیه، تصویب قانون مذکور بر خلاف ارزش های انسانی و اخلاقی و باعث بی ارزش شدن قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل توصیف شده است.
دولت قطر از جامعه جهانی خواست به مسئولیت خود برای توقف تعرض اسراییل به حقوق مردم فلسطین عمل و شرایط را برای ایجاد دو دولت فراهم کند.
در این بیانیه بر حمایت از مردم فلسطین برای تعیین حق سرنوشت و بازگشت همه حقوق قانونی آنها تاکید شده است.
قطر از ایده تشکیل دو دولت مستقل بر اساس مرزهای سال 1967 حمایت می کند.
کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) قانونی را تصویب کرده است که به وزارت امور داخلی این رژیم امکان می دهد، حق سکونت دایم فلسطینی های ساکن قدس را به اتهام «نقض وفاداری» لغو کند.
همچنین این وزارتخانه در چارچوب تدابیر جدید می تواند مجوز سکونت همه فلسطینی هایی را که تهدیدی برای اسرائیل تلقی می شوند، توقیف کند.
بر اساس اصلاحیه پیش نویس قانونی که ماه سپتامبر ارائه شد دیوان عالی نمی تواند به تصمیمات وزارت امور داخلی در این زمینه اعتراض کند.
«آریه دری» وزیر امور داخلی اسرائیل بعد از تصویب این قانون در توئیتر اعلام کرد، این تدابیر به ویژه «علیه افرادی به کار گرفته می شود که سکونت دایم دارند و به حمله به شهروندان اسرائیلی برنامه ریزی می کنند».
 فلسطینی ها و فعالان حقوق بشر با خشم به این اقدام واکنش نشان دادند و آن را بر خلاف حقوق بین الملل توصیف کردند. طبق گزارش رسانه ها، سازمان آزدایبخش فلسطین این قانون را « کاملا نژاد پرستانه » توصیف کرده است.
حنان عشراوی عضو سازمان آزادیبخش فلسطین گفت: دولت اسرائیل با محروم کردن فلسطینی های ساکن قدس از حق سکونت در شهری که زادگاه آنها است، در راه نقض حقوق بین الملل و زیر پا گذاشتن حقوق بشر و قوانین بشر دوستانه بین المللی گام بر می دارد.
حدود 420 هزار فلسطینی در شرق قدس زندگی می کنند که اسرائیل آن را در جنگ شش روزه سال 1967 اشغال و به خاک خود ضمیمه کرد، اقدامی که بلافاصله با محکومیت سازمان ملل متحد رو به رو شد. 
اعراب ساکن این شهر حق شهروندی ندارند و به جای آن کارت شناسایی دایم و اجازه دارند از گذرنامه های موقت اردن برای سفر به خارج استفاده کنند. ایندپندنت گزارش داد تاکنون حق سکونت حدود 14 هزار نفر در قدس لغو شده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها