تکرار ادعاهای واهی آمریکا پیرامون سوریه اینبار از زبان متیس

تکرار ادعاهای واهی آمریکا پیرامون سوریه اینبار از زبان متیس
يکشنبه 20 اسفند 1396 - 17:37

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه گزارش داد: جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا با انتقاد شدید از حمایت روسیه از دمشق، درباره گزارش های تایید نشده حاکی از حملات با گاز کلر در غوطه شرقی سوریه، هشدار داد.

العالم - آمریکا 

متیس پیش از ورود به عمان، به گروهی از خبرنگاران گفت: استفاده از تسلیحات شیمیایی به هیچوجه به سود سوریه نخواهد بود و ترامپ نیز موضع خود را در این مورد به روشنی اعلام کرده است.

متیس بدون تهدید مستقیم مبنی بر اقدامات تلافی جویانه آمریکا علیه نیروهای سوری، تنها به اشاره به حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه در 6 آوریل 2017 (17 فروردین 96) به بهانه استفاده از گاز سارین، بسنده کرد.
متیس در عین حال اظهار داشت که در حال حاضر شواهد روشنی در مورد حملات اخیر با گاز کلر در اختیار نداشته و به استناد گزارش های متتعدد رسانه ای در این خصوص، چنین اظهارنظری کرده است.

رویترز ادامه داد: گروه های امدادگر و کنشگران مخالف دولت سوریه در غوطه شرقی، نیروهای دولتی را به استفاده از گاز کلر متهم کرده اند.

دولت سوریه به جد این موضوع را انکار کرده و دمشق و مسکو، شورشیان را به حملات با استفاده از گازسمی متهم کرده اند تا بدین صورت، دولت سوریه را مسئول این حملات جلوه داده و آن را در مظان اتهام قرار دهند.

رویترز افزود: تصرف غوطه شرقی برای بشار اسد که پیش از این، با پشتیبانی روسیه و ایران، با اقتدار بر مناطق تحت اشغال شورشیان مسلط شده بود، پیروزی بزرگی محسوب می شود.

متیس، مسکو را برای آنچه وی مشارکت با اسد برای حمله به غیرنظامیان دانست، مورد سرزنش قرار داد. 

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در اوایل ماه جاری (مارس) مدعی شد که حملات هوایی دولت سوریه به غوطه شرقی و بمباران مناطق تحت اشغال شورشیان در دمشق، احتمالا جنایت جنگی شناخته خواهد شد.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که هواپیماهای نظامی روسیه که هفته گذشته از پایگاه هوایی حمیمیم سوریه پرواز کرده بودند، از 24 تا 28 فوریه (پنج تا 9 اسفند ماه) روزانه دستکم 20 بار به دمشق و غوطه شرقی حمله کرده اند.

هر چند کاخ سفید مدعی شده که ردیابی مسیرهای پرواز هواپیماهای روسیه، به راحتی قابل تشخیص است، اما به صورت مشخص به پرتاب شدن این مهمات توسط این جنگنده ها، اشاره ای نکرده است. با این حال آمریکا به طور مستقیم، روسیه را به قتل عام غیرنظامیان متهم کرد.

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به اینکه آیا بمباران به صورت مستقیم توسط روسیه انجام گرفته یا خیر، اظهار داشت که مسکو به طریقی در این حملات دخالت داشته است.

وی افزود: آنها (روسیه) شریک اسد هستند و این که آیا هواپیماهای مذکور متعلق به روسیه یا سوریه بوده است، در حال حاضر ترجیح می دهم که در مورد آن اظهار نظری نکنم.

جنگ چند جانبه سوریه که در سال هشتم خود قرار دارد، از سال 2011 تاکنون صدها هزار نفر قربانی گرفته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها