هشدار شدیداللحن لندن به مسکو درباره بروز حادثه برای یک جاسوس دوجانبه روس‌تبار

هشدار شدیداللحن لندن به مسکو درباره بروز حادثه برای یک جاسوس دوجانبه روس‌تبار
دوشنبه 21 اسفند 1396 - 22:14

نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه روسیه را به نقش‌آفرینی در مسموم کردن جاسوس سابق روسیه متهم کرد.

العالم ـ اروپا

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، روز دوشنبه روسیه را به نقش‌آفرینی در مسموم کردن «سرگئی اسکریپال»، یک جاسوس دوجانبه روس‌تبار متهم کرد.

«سرگئی اسکریپال» پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال ۲۰۱۰ با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت.

در سال ۲۰۰۶ یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI6 در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرد.

هفته گذشته این جاسوس دوجانبه به همراه دختر ۳۳ ساله‌‌اش در یک مرکز خرید در شهر «سالزبری» انگلیس بی‌هوش پیدا شدند. به دنبال این حادثه پلیس محلی اعلام کرده بود که این دو در معرض یک ماده ناشناس قرار گرفته‌اند. 

اسکریپال و دخترش در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند و حالشان وخیم اعلام شده است. 

نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه مدعی شد اسکریپال و دخترش توسط یک عامل اعصاب، از نوعی که در روسیه تولید می‌شود مسموم شده است. او ادعا کرد که به احتمال زیاد روسیه عامل این حادثه بوده است. 

می همچنین به روسیه اولتیماتوم داد ظرف ۳۶ ساعت آینده درباره نحوه تولید این گاز سمی در شهر «سالزبری» توضیحات لازم را به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی ارائه کند وگرنه لندن اقدام مسکو را «استفاده غیرقانونی از زور علیه پادشاهی متحده» قلمداد خواهد کرد.

به نوشته اسپوتنیک، ترزا می گفت: «اکنون، آشکار است که آقای اسکریپال و دخترش با یک سم اعصاب از نوع جنگی که توسط روسیه تولید می‌شود، مسموم شده‌اند.»

وی همچنین ادعا کرد: «این حادثه، یا یک اقدام مستقیم توسط کشور روسیه علیه کشور ما بوده و یا اینکه دولت این کشور کنترل عامل اعصاب مخربش را از دست داده و اجازه داده که گاز به دست دیگران برسد.»

وزارت خارجه روسیه اتهامات نخست‌وزیر انگلیس را رد کرد و آنها را «نمایشی مضحک» و «هجمه رسانه‌ای تحریک‌آمیز» توصیف کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها