در اعتراض به حملات اخیر به مساجد ترکیه در آلمان؛

ترکیه سفیر آلمان را فراخواند

ترکیه سفیر آلمان را فراخواند
سه شنبه 22 اسفند 1396 - 09:44

ترکیه در اعتراض به حملات اخیر به مساجد و انجمن‌های فرهنگی این کشور در آلمان، سفیر برلین در آنکارا را برای ارائه توضیحات فراخواند و به وی هشدار داد.

العالم _ ترکیه

«بکر بوزداغ» معاون نخست‌وزیر و سخنگوی دولت ترکیه بعد از نشست کابینه در آنکارا گفت که به دنبال موجی از ناآرامی‌ها و حملات به مساجد و انجمن‌های فرهنگی ترکیه در آلمان، آنکارا سفیر آلمان در ترکیه را برای ارائه توضیحات فراخوانده است و به وی در خصوص این آشوب‌ها هشدار داده است.

بوزداغ تصریح کرد: «امروز، وزارت خارجه، سفیر آلمان در آنکارا را فراخواند. هشدارهای لازم به وی ابلاغ شد و نوشته‌ای ارسال شد».

معاون نخست‌وزیر ترکیه در ادامه افزود که ترکیه به نظارت نزدیک بر تحولات مربوط به ترکیه در آلمان، نظارت دارد.

سفیر آلمان در آنکارا بعد از آن احضار شد که دستکم دو مسجد و یک انجمن فرهنگی از روز جمعه هفته گذشته تاکنون بعد از آن مورد حمله قرار گرفتند و به آتش کشیده شدند که گروه تروریستی «پ ک ک» و گروههای وابسته به آن تهدید کردند که اقدامات خشونت‌بار بیشتری علیه نهادهای ترکیه در آلمان انجام خواهند داد.

سازمان جوانان پ ک ک اخیراً تهدید کرده بود که در اعتراض به عملیات‌های ترکیه در شمال غربی سوریه، حملات خشونت‌بار بیشتری علیه نهادها و انجمن‌های ترکیه در آلمان انجام خواهند داد. 

ارتش ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 20 ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.

ترکیه شاخه زیتون را از جهت امنیت خود و تاثیر در ژئوپلتیک منطقه حیاتی می‌داند. اما این تفکر برای این کشور هزینه نیز داشته است. شلیک شدن بیش از 90 راکت توسط ی.پ.گ طی دو هفته به جنوب ترکیه باعث کشته و زخمی شدن بیش از 120 نفر شده است. همچنین تاکنون 41 نظامی ترکیه کشته و نزدیک به 200 نفر زخمی شده‌اند.

طبق این گزارش، از زمان حمله 20 ژانویه ترکیه در شمال غربی سوریه، طرفداران گروه «پی ی د/ پ ک ک» به چندین مسجد در شهرهای آلمان حمله کرده‌اند.

گروه تروریستی پ ک ک از سال 1993 تاکنون در آلمان منع شده است اما همچنان فعالیت خود را حفظ کرده است و حدود 14 هزار نفر از طرفداران این گروه در میان جمعیت مهاجران کرد این کشور است.

فارس

پربیننده ترین خبرها