درخواست آمریکا برای آتش بس در غوطه و پاسخ سوریه + فیلم

سه شنبه 22 اسفند 1396 - 13:04

در جلسه شورای امنیت بین الملل، آمریکا طرح آتش بس جدیدی را پیشنهاد کرد. بر پایه این پیشنهاد آتش بس سی روزه ای در غوطه شرقی دمشق برقرار می شود.

العالم - سوریه

به گزارش خبرنگار العالم آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گفت تعداد اندکی از شهروندان سوری موفق به خروج از غوطه شرقی شده اند و تروریست ها مانع خروج اکثریت غیر نظامیان از این منطقه شده اند.

گوترش گفت که نشستی که با حضور نمایندگان روسیه، آمریکا و گروه تروریستی جیش الاسلام در غوطه شرقی برگزار شد، پیشرفت چشمگیری داشته است.

وی افزود اجرای قطعنامه سازمان ملل مستلزم ایجاد امکان رساندن کمک های بشردوستانه به شهروندان سوری بدون هیچ گونه مانعی است.

گوترش گفت: تمام کسانی که شرایط انسانی دشوار دارند باید از این منطقه خارج شوند و من از همه کشورها می خواهم برای اجرای آتش بسی که شورای امنیت 15 روز پیش اعلام کرده است کمک کنند.

"واسیلی نـبـنزیا"، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز گفت: "دولت سوریه حق دارد با تروریسمی که ملتش را تهدید می کند بجنگد." وی اطراف دمشق را جولانگاه تروریسم توصیف کرد.

وی خاطرنشان کرد که عملیات ارتش سوریه در غوطه شرقی هیچ تضادی با قطعنامه 2401 سازمان ملل درباره آتش بس در سوریه ندارد.

نـبـنزیا گفت: "قطعنامه 2401 به آتش بس فوری تصریح نکرده است زیرا این کار در عمل غیر ممکن است؛ از این گذشته این قطعنامه به غوطه شرقی منحصر نمی شود بلکه تمام خاک سوریه را شامل می شود".

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل هم تصریح کرد که آمریکا با تهدید دمشق، گروه های تروریستی را به استفاده از سلاح شیمیایی وادار می کند.

وی افزود: دولت سوریه تدابیر بسیاری را برای رفع مشکلات و مصاعب غیر نظامیان در غوطه اندیشیده است.

جعفری تصریح کرد: پس از صدور قطعنامه 2401 درگیری های روزمره تا این لحظه از ساعت 9 صبح تا 2 بعد از ظهر متوقف می شود. اما تمام این تلاش ها همواره با حمله های گروه های تروریستی مستقر در غوطه و به دستور عوامل اصلی پشت پرده که برخی از آنها در این شورا عضو هستند، به شکست انجامیده است.

اما نیکی هایلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، درباره سهل انگاری شورای امنیت درباره سوریه هشدار داده و خاطرنشان کرد که کشورش در صورت مشاهده سهل انگاری مداخله خواهد کرد. این در حالی است که ناظران و کارشناسان این اقدام آمریکا را نقض قوانین بین المللی و حق حاکمیت کشورها می دانند.

208

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها