فرانسه: عملیات ترکیه علیه کردها هیچ توجیهی ندارد

فرانسه: عملیات ترکیه علیه کردها هیچ توجیهی ندارد
چهارشنبه 23 اسفند 1396 - 10:09

وزیر خارجه فرانسه بار دیگر از عملیات ارتش ترکیه علیه کردها در منطقه عفرین سوریه انتقاد کرده است.

العالم-ترکیه

به گزارش رویترز، ژان ایو لودرایان وزیر خارجه فرانسه سه شنبه در سخنانی تاکید کرد: عملیات ارتش ترکیه علیه کردها در منطقه عفرین ، منطقی و قابل توجیه نیست.

این شدیدترین انتقاد پاریس از مداخله نظامی ترکیه در خاک سوریه به شمار می رود. دولت فرانسه با انتقادات زیادی در داخل این کشور به خاطر تحولات سوریه و عملیات ارتش ترکیه علیه کردها روبرو شده است.

ارتش ترکیه از یکم بهمن ماه عملیاتی را به‌نام «شاخه زیتون» با هدف بیرون راندن شبه‌نظامیان وابسته به «یگان‌های مدافع خلق» شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه در ناحیه عفرین آغاز کرده است. ترکیه گروه «یگان‌های مدافع خلق» را تشکیلاتی تروریستی می‌داند و بارها از حمایت‌های آمریکا از این گروه انتقاد کرده است.

لودرایان در سخنانی در جمع نمایندگان پارلمان فرانسه گفت: در حالی که نگرانی ها درباره امنیت مرزی مشروع است ولی در عین حال باید گفت که تجاوز نظامیان ترکیه به منطقه عفرین، منطقی و قابل توجیه نیست. شرایط در منطقه جدی و حساس است. پاریس نگران ان است که عملیات ارتش ترکیه در منطقه موجب تضعیف اقدام علیه تروریست های داعش شود.

فرانسه نیز مانند آمریکا تسلیحات نظامی برای کردهای سوری ارسال کرده و آنها را آموزش داده است. کردهای سوری متحد اصلی ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش هستند. ادامه حمایت آمریکا از کردهای وای پی جی با انتقاد و مخالفت شدید ترکیه روبرو شده است.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور سابق فرانسه که پیش از این چراغ سبز را برای حمایت فرانسه از کردهای سوری نشان داده بود، اخیرا از رویکرد امانوئل ماکرون رئیس جمهور فعلی انتقاد کرده است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها