ابراز امیدواری ترکیه به بهبود روابط با آمریکا بعد از اخراج تیلرسون

ابراز امیدواری ترکیه به بهبود روابط با آمریکا بعد از اخراج تیلرسون
چهارشنبه 23 اسفند 1396 - 11:23

نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه روابط با آمریکا به اشخص بستگی ندارد اما ابراز امیدواری کرد که با اخراج رکس تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا، روابط آنکارا-واشنگتن سالم‌تر شود.

العالم-ترکیه

 «بینالی ایلدیریم» نخست وزیر ترکیه امروز (چهارشنبه) ابراز امیدواری کرد که بعد از برکناری «رکس تیلرسون» از وزارت خارجه آمریکا، روابط دو کشور بهتر شود.

ایلدیریم طی نشست خبری پیش از پرواز به آذربایجان، در واکنش به تاثیر برکناری تیلرسون روی روابط ترکیه و آمریکا، گفت که این روابط به اشخاص بستگی ندارد و اختلافات باید حل شود.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با بیان اینکه نظرات نفر بعدی که وزیر خارجه آمریکا می‌شود نیز اهمیتی در تاثیر روی روابط با ترکیه ندارد، ابراز امیدواری کرد که با رفتن تیلرسون بتوانند روابط سالم‌تری با آمریکا داشته باشند.

طی یک سال اخیر آمریکا و ترکیه بر سر مسائل مختلف از جمله استرداد فتح‌الله گولن (واعظ و اپوزسیون دولت آنکارا)، کودتای نافرجام، خدمات صدور روادید، عملیات نظامی شاخه زیتون و حمایت واشنگتن از کردهای سوریه به اختلافات جدی خورده‌اند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز گذشته طی حکمی تیلرسون را از وزارت خارجه برکنار و «مایک پومپئو» رئیس سازمان مرکزی اطلاعات (سیا) را جایگزین او کرد. ترامپ تاکید کرد که برکناری تیلرسون به خاطر اختلاف جدی بر سر توافق هسته‌ای ایران بوده است.

ایالات متحده شبه‌نظامیان کُرد را مهره موثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه از لوث این عناصر دانسته و چندین ماه است که با ارسال تسلیحات، از آنها حمایت می‌کند.

ترکیه اما معتقد است شبه‌نظامیان کُرد سوری، تفاوتی با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از نظر بین‌المللی تروریستی شناخته می‌شود، نداشته و سلاح‌های ارسالی آمریکا در نهایت به سمت ترکیه نشانه خواهد رفت.

آنکارا که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 20 ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت. 

فارس

پربیننده ترین خبرها