سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه:

کنترل عفرین را به دولت سوریه نمی‌دهیم/ سازمان اطلاعات ترکیه عناصر النصره را از غوطه شرقی خارج می‌کند

کنترل عفرین را به دولت سوریه نمی‌دهیم/ سازمان اطلاعات ترکیه عناصر النصره را از غوطه شرقی خارج می‌کند
پنج‌شنبه 24 اسفند 1396 - 14:06

سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه طی مصاحبه تلویزیونی درباره مسائل مختلف از جمله عفرین، منبج، غوطه شرقی و روابط دوجانبه با عراق و آمریکا خبر داد.

العالم-ترکیه

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه امروز (پنجشنبه) گفت که هیچ قصدی برای بازگرداندن شهر عفرین به دولت سوریه ندارند.

کالین طی مصاحبه تلویزیونی با شبکه «تی‌آر‌تی هابر» با بیان اینکه امنیت را در بیشتر از 70% مناطق عفرین برقرار کرده‌اند، گفت: «انتظار داریم مرکز شهر به زودی از تروریست‌ها پاکسازی شود».

وی ضمن تاکید بر اینکه حتی بعد از اتمام عملیات «شاخه زیتون» نیز نمی‌خواهند کنترل عفرین را به دمشق بسپارند، افزود: «آنها (شبه‌نظامیان کُرد) می‌خواستند عفرین را به قندیل دوم (پایگاه پ.ک.ک) تبدیل کنند اما عملیات ما مانع آن شد».

سخنگوی رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه بعد از پاکسازی عفرین از نیروهای یگان‌های مدافع خلق (YPG) دولت محلی در آن ایجاد می‌کنند، توضیح داد: «بعد از محقق شدن امنیت در عفرین، باید به مناطق دیگر در سوریه برویم».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» کالین درباره برکناری «رکس تیلرسون» از وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که «مایک پامپئو» وزیر جدید آشنایی چندانی با اختلافات بر سر منبج ندارد به خاطر همین 1 تا 2 هفته طول می‌کشد تا مجددا نقشه راهی برای آن تهیه کنیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه توافق آمریکا و ترکیه بر سر منبج، به خاطر تغییر وزیر خارجه، تغییر نخواهد کرد، افزود: «ما امیدواریم که آمریکا در موضوع منبج، اقدامات قاطعی انجام دهد».

کالین همچنین از تلاش‌های سازمان اطلاعات ترکیه برای خارج کردن تروریست‌های جبهة النصره از غوطه شرقی دمشق خبر داد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه همچنین گفت که «سلیم الجبوری» رئیس پارملان عراق به زودی برای گفت‌وگو درباره مسائل دوجانبه به انکارا سفر می‌کند.

ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز روز گذشته با ارائه آماری درباره عملیات شاخه زیتون گفته بود: «تا پایان پنجاه و چهارمین روز عملیات، 3500 تروریست از پای درآمده و بیش از 1300 کیلومتر مربع از وجود آنها پاکسازی شده است». 

آنکارا، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 20 ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت. 

ترکیه شاخه زیتون را از جهت امنیت خود و تاثیر در ژئوپلتیک منطقه حیاتی می‌داند. اما این تفکر برای این کشور هزینه نیز داشته است. شلیک شدن بیش از 90 راکت توسط ی.پ.گ طی دو هفته به جنوب ترکیه باعث کشته و زخمی شدن بیش از 120 نفر شده است. همچنین تا کنون 41 نظامی ترکیه کشته و نزدیک به 200 نفر زخمی شدند.

عملیات عفرین اما به گفته مقامات کُرد، علاوه بر آوارگی چند هزار نفر، حدود 200 غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و بیش از 550 مجروح برجای گذاشته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها